veteranenziekte

B.Buma stractic at EURONET.NL
Fri Jan 14 00:50:17 CET 2000

> hallo allemaal,
> ook ik ben het van harte eens met de onderstaande schets van Indonesie
> toenertijd, en de opmerking van Remko de Kikker over het gebrek aan
> historisch besef bij Nederlanders. Zelf heb ik bijvoorbeeld van een Deen
> moeten horen dat "de Nederlanders" zich afschuwelijk hebben gedragen in
> Indonesie. Daarvoor wist ik nauwelijks dat Nederland daar een kolonie had
> gehad, ooit, en ik was al 27 jaar oud toen deze Deen dit mij vertelde!
> Desondanks kom ik niet uit op pacifisme...het bombarderen van de NAVO in
> Kosovo en Servie heb ik gesteund.
> [...]

Je moet een Mammoetmens zijn, want ik schrik me nog steeds te pletter bij de
gaten welke in de kennis van deze mensen zit. Maar goed dat er een 2e fase
is, komen er weer meer mensen met een beetje brede vorming.
Maar hoe je in één adem kunt zeggen dat je niet eens wist dat wij een
kolonie in Indonesië hadden (op je 27e) en vervolgens wél de kennis meent te
hebben om de woorden van Kim te onderschrijven gaat buiten mijn
bevattingsvrmogen. Joops "pattat-buik" is hier wel heel erg van toepassing :
[
Wij hebben hele lelijke dingen gedaan in Indonesië. Wij hebben er heel veel
gewapende mensen naar toegestuurd en die hebben hun wapens ook gebruikt. En
ook wij kennen onze My-Lai's. Maar het is echt niet vergelijkbaar met
Nazi-Duitsland, maar misschien weet je ook niet wat die in hun 13 jarig
bewind hebben gedaan.
Waar je nog maar eens over na moet denken is hoe het mogelijk is dat ik als
volbloed Hollander in 1954 nog in Indonesië geboren  kon worden uit normale
Hollandse burgers (nu ja ook nog een beetje Fries) , als het zo vreselijk
was als Kim allemaal heeft opgeschreven. Hollanders konden er gewoon leven,
werken en rondlopen. Nog lang na de machtsoverdracht. En weet je eigenlijk
tegen wíe we vochten ? En wat zijn bewind daarna gedaan heeft ? Dat
Indonesië daar nu pas langzaam uit ontwaakt met alle ellende van dien ? En
dat dat misschien ook iets van ons gedrag verklaart ?
Zoals je zelf in je mail aan Joop Swarte al schrijft, er zijn meer
waarheden.
Voordat je zulke straffe uitspraken doet zou je er goed aan doen er nog eens
een paar op te zoeken.

Maar maak je geen zorgen, jouw kleinkinderen zullen over 40-50 jaar weer
moeten uitleggen waarom wij onschuldige burgers in Servië hebben
gebombardeerd en waarom wij Srebrenica toestonden en waarom wij in 2003
groot-Albanië hebben helpen oprichten. Dan zal ons
mensenrechten-imperialisme (ik bedenk maar een term) op de pijnbank worden
gelegd. Of misschien pakt het wel anders uit en zullen ze ons veroordelen
voor de passiviteit rond Somalië, Rwanda, Tsjetsjenië en alweer Kosovo,
Bosnië afijn.... Misschien krijg je de kans om het uit te

met vriendelijke groet,

Bo Buma