geweld en omroep(wet)

Roland Kroes roland_kroes at HOTMAIL.COM
Wed Jan 12 16:14:51 CET 2000

>From: "B.Buma" <stractic at euronet.nl>
>Waarom hebben zo veel mensen eigenlijk moeite om gewoon te accepteren dat
>geweld toeneemt ? IK heb er geen problemen mee als je aanwijzingen heb
>waarom dat ander is, maar er wordt gewoon in een bochtje omheen gelopen.
>Een
>verwonderlijk gedrag.

Waar ik mij aan stoor met betrekking tot de discussie over geweld in de
samenleving en de invloeden die daartoe geleid kunnen hebben, is het feit
dat er vaak (en dit bedoel ik NIET persoonlijk naar Bo Buma toe) kort door
de bocht geredeneerd wordt. Eerder werd al de invalshoek gepresenteerd dat
de samenleving op een punt is dat geweld steeds minder geaccepteerd wordt.
Begrijp me goed, ik vind het afschuwelijk wat er gebeurt en ook ik voel me
regelmatig niet veilig in bepaalde delen van mijn heerlijke stad. Maar ik
zet vraagtekens bij sommige oplossingen die voor dit probleem worden
aangereikt. Dat kant en klare oplossingen en verklaringen niet te geven zijn
blijkt uit het feit dat er zelfs binnen steden grote verschillen zijn tussen
uitgaansgebieden die soms heel dicht bij elkaar liggen (in Rdam bv. is er
een hemelsbreed verschil tussen het gebied op en rond het Stadhuisplein en
het Oude Haven gebied...). Dat soort situaties doen bij mij de vraag rijzen
hoe zoiets kan. Daarnaast laat het zien dat met grotendeels dezelfde zgn.
conditionerende omstandigheden totaal andere uitkomsten mogelijk zijn. Maar
ik moet niet teveel gaan bazelen...

Roland Kroes,
Rotterdam