geweld en omroep(wet)

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Wed Jan 12 14:28:08 CET 2000

Korte reactie.

Over de specifieke jaren weet ik het niet maar ook de cijfers van misdrijven
tegen het leven zijn niet altijd even betrouwbaar (of waren). Je zou dus
eigenlijk nog moeten kijken naar de totstandkoming van die cijfers maar dat
gaat hier te ver. Wel wil ik meegeven dat bij de misdrijven tegen het leven bij
de cumulatieve cijfers dezelfde slachtoffers vaker voorkwamen (weet niet of
dat nu nog zo is), maw dubbeltellingen....

> [...]
> geweldsdelicten tussen '95 en '98 (van 842.000 tot 954.000) en een daling van het aantal meldingen van
> geweldsdelicten bij de politie (264.000 tot 204.000). Gezien het aantal wordt hier nogal wat onder
> verstaan en er staat ook niet bij hoe de cijfers zijn verkregen. Toch verbaast me deze relatie wel. Of
> mijn stelling klopt inderdaad niet, en/of de cijfers zijn vanwege de verkrijgingsmethode niet te
> vergelijken, en/of men definieert gewelddelict tegenwoordig ruimer, en/of de politie moet zich
> dringend gaan afvragen waarom er minder wordt gemeld.

Verklaring: De meldingen zijn verkregen op basis van het aantal meldingen/
aangiftes bij de politie en de stijging van het aantal geweldsdelicten zal op
basis van een bevolkingsonderzoek (enquete) verkregen zijn. Dat daar een
verschil in zit is dus niet erg verwonderlijk.
Groet Joris van den Wittenboer