Geweld en media (nav. Fluks)

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Wed Jan 12 14:31:29 CET 2000

> [...]
>  (...)
>
>  Da's een leuke. Als men het niet eens is met het gestelde, dan mag er
>  niet over gediscussieerd worden. Als weinigen reageren, dan krijgt men
>  een beetje op z'n donder terwijl men -om consequent te blijven- net zo
>  goed de conclusie kan trekken dat geweld in de media volgens de meesten
>  niet leidt tot geweld op straat.
>
>  Ik snap het dus niet helemaal. Kan je dan alleen discussieren met iemand
>  die het met je eens is ? Bovendien gaat het er niet om wat men DENKT (ik
>  denk ook wel eens wat -zij het gelukkig niet erg vaak) maar of het zo

Verbazingwekkend reaktie. Als n.l. de vraag met nee wordt beantwoord
stel je de gangbare praktijk niet ter discussie, en daarover hoef je DUS
niet te discussieren. Het gangbare is in het concept  van deze discussie
niet aan de orde. (ten overvloedde wellicht: dat concept is: excessief
geweld via de media heeft een -negatief- normerende invloed en daarmee -in
voorkomende gevallen- op uitingen van gedrag) Als men echter van mening is
dat uitzending van geweld *for fun* -via de media- wel heroverweging
verdient dan zijn de argumenten van belang. Immers het debat (dus over
wel/niet uitzenden van unfun) kan alleen worden gevoerd op grond van
argumenten.

(Even terzijde: of iets IS hangt af van het concept dat je hanteert)

>  Toch?

>  Dat snap ik opnieuw niet. Stel (ik zeg: stel) dat mensen zich gewel-
>  dadig gaan gedragen door journaal-beelden van een conflict, oorlog, en
>  wat al niet meer. En stel (opnieuw: stel) dat dat niet zo is door
>  fictieve zaken (speelfilms, actie-series). Betekent dat dan dat het
>  journaal moet worden afgeschaft (en dat de buis gerust kan worden
>  volgepletterd met voornoemde fictie) ? Dat zou toch een raar stand- punt
>  zijn ? Zoiets geeft toch aan dat er aan de redenering, die aan de vraag
>  ten grondslag ligt, op z'n minst wat rammelt ?

Lastig om uit te leggen; niettemin een poging (psychologisch concept):
het grote verschil tussen journaal en film (en ook spellen etc.) is dat
journaalbeelden verslag doen: de kijker kan zich zelf 'een beeld' vormen.
Film vertelt 'een verhaal met personen' waar de kijker gelegenheid heeft
zich te identificeren in een bepaalde rol. Dat laatste is hier van belang.
De hypothese is dat vooral mensen waar de (innerlijke) persoonlijkheid
(nog) in wording is zich 'sneller' identificeren. Waarin men het 'zelf'
a.h.w. in een rol past. Uiteraard speelt de psychisch-sociale 'omgeving'
een belangrijke rol: als die 'omgeving' onvoldoende gevoel van veiligheid
(in de zin van geborgenheid) biedt kan in de zoektocht naar een eigen
identiteit (kernvraag die men zich stelt: 'ben ik belangrijk') argessief
gedrag -vaak onbewust- een middel zijn om een plaats in de hiërarchie te
verwerven. Kortom 'voorbeeld werking' speelt in dat geval een belangrijke
rol in uitingen van gedrag.
De volgende stap is -en hier komen de uitingen van excesssief geweld aan
bod, waar de disicussie mee begonnen is- de normerende werking die uitgaat
van de voortdurende herhaling waaraan ik refereerde met het zap voorbeeld:
zet een TV aan: zap even rond en tien tegen een dat er wel een klap valt!
... gewoon *BAM* ... normaal toch?

>knip<

William Oosterwijk
D66 Drenthe