geweld en omroep(wet)

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Wed Jan 12 11:41:59 CET 2000

"B.Buma" wrote:

> So sorry,
> Die iemand was jij Mark. En ik hou vol dat je je stelling uit je duim zuigt.(Wat niet wil zeggen dat
> hij niet waar hoeft te zijn) Wat ik schreef heeft

> dezelfde strekking als de tekst "Dream on......."
> Maar wel geplaatst in een reactie die wat al te venijnig was. Waarvoor
> excuus aan jou als dat bij jou weer een boze reactie heet uitgelokt, wat ik
> me kan voorstellen.

Dank voor de excuses, de extra cijfers en de serieuze reactie.

> Verkrachtingen:                   1985 1200    1996  1400
> Feitelijke aanranding            1985 2100     1996 2200
> overige seksuele misdrijven    1985 1600    1996 1100
>
> Hierbij wat ik kan vinden :    je kunt er je stelling mee onderbouwen, maar
> hoe verklaren we dan weer de extra aandacht voor pedofilie ?

Gelukkig geen tweede misser mijnerzijds ;-) Heeft toch wel zin dat 'duimenzuigen' ;-) Je opmerking
over pedofilie begrijp ik niet helemaal. Het gaat mij er vooral om ervoor te waken dat
maatschappelijke verontwaardiging resulteert in een hetze tegen vermeende oorzaken (i.c. geweld
verheerlijking op tv). Het lijkt me wel degelijk van belang om te discussieren over dat verband,
voordat het als argument voor een wijziging van de mediapolicy wordt gebruikt. In analogie met de
seksuele misdrijven: er gingen toen (nog steeds?) ook stemmen op om de toegenomen  erotische en
pornografische programma's aan banden te leggen. Het tegenovergestelde is duidelijk gebeurd, zonder
verdere toename van het maatschappelijk probleem (tenminste volgens de cijfers). Niet dat daarmee het
tegenovergestelde is bewezen uiteraard, maar het werpt wel een ander licht op de vermeende
oorzakelijke verbanden.

> Ik denk overigens dat de suggestie dat het aantal proces verbaal rond
> geweldsmisdrijven is toegenomen omdat ze beter geregistreerd worden voor dit
> soort misdrijven minder opgaat omdat dit toch echt zaken zijn waar altijd
> veel aandacht voor geweest aan de zijde van de politie. Met name van
> misdrijven tegen het leven kunnen we aannemen dat de politie er in 1985 net
> zo zorgvuldig mee omging als in 1996 en die zijn toch echt toegenomen.

Natuurlijk, maar hoe zit het met bedreigingen en geweldsdelicten op straat? De CBS-site maar eens
bekeken en op een persbericht gestuit waarin melding wordt gemaakt van een stijging aan
geweldsdelicten tussen '95 en '98 (van 842.000 tot 954.000) en een daling van het aantal meldingen van
geweldsdelicten bij de politie (264.000 tot 204.000). Gezien het aantal wordt hier nogal wat onder
verstaan en er staat ook niet bij hoe de cijfers zijn verkregen. Toch verbaast me deze relatie wel. Of
mijn stelling klopt inderdaad niet, en/of de cijfers zijn vanwege de verkrijgingsmethode niet te
vergelijken, en/of men definieert gewelddelict tegenwoordig ruimer, en/of de politie moet zich
dringend gaan afvragen waarom er minder wordt gemeld.

> Er zij nog honderd dingen tegen bovenstaande cijfers in te brengen, maar ik
> ga toch toch echt geen onderzoeksrapport schrijven.

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Het blijft koffiedik kijken, zeker voor leken.

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels