geweld en omroep(wet)

D Sundman dsundman at NETLAND.NL
Tue Jan 11 23:51:05 CET 2000

Dirk denkt dat..

B.Buma wrote:

> Eigenlijk wil ik dit wel steunen.
> We verbieden / beperken tenslotte ook alcohol en tabak reclame
> En het is natuurlijk helemaal niet modern etc.
> Maar misschien zouden we best eens na kunnen denken of we tenminste
> overdreven geweld gewoon van de tv / film / (computerspelletjes) / internet
> ? af kunnen houden.

Afgezien dat nog bewezen moet worden of die spelletjes e.d. er iets mee van doen hebben is de
vergelijking met alcohol/tabak reclame een beetje demagogisch.Eerst met die DNA en nu dit weer.
Moraliteit kan niet met regels/wetten afgedwongen worden.
Sterker nog hoe meer regels er worden opgelegd, hoe meer de onmachtige en gefrustreerde (the bungled
and botched) Revolt.

Het is beter om eens te kijken naar een oorzakelijk verband.
Wat zeker niet bijdraagt is het gestresseerde leven, de overvolle treinen, de files, de constante
nieuwsstroom van een overheid die elke dag met tientallen regeltjes of nieuwe ballonnetjes komt. Het
daaruit voortvloeiende nihilisme. Het dagelijkse leven neemt een welhaast ongecontroleerde Kafkiaanse
Catch22 kwaliteit aan. Holland bv wordt ad hoc bestuurd tot ieders frustratie.
But wait there's more.....

> Ik gruw nu al van de gedachte aan een "filmkeuringsinstituut" en de beperkte
> geesten welke hier wellicht wel weer deel van zullen uitmaken en ik zie alle
> toekomstige discussies hierover al weer opdoemen, anderszins, je mag toch
> ook wel eens ergens beginnen.

??????