Retorica

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Jan 11 22:23:09 CET 2000

Beste lijsters,

Even was ik bang dat deze discussielijst weer gedurende vele dagen een
babbelbox van ontschudde belangstellenden zou worden die hun mobieltje of
pieper niet meenemen naar het toilet en daarvan Haagse Post-freelancers
trots kond doen. Godzijdank - en dat mag ik zeggen als voddenkoopman - zijn
er nog mensen die zich iets gelegen laten liggen aan formele logica. Wat je
bestrijdt, bevestig je in wezen als je eenzelfde ideologie volgt als degene
die je wilt bestrijden. De retoriek verraadt zulks.

Marc Fluks ontkleedde reeds degenen die 'zinloos+geweld' willen bestrijden.
Op zich een prachtige 'empowerment' propagandaterm van mandarijnen die zich
onmisbaar willen maken.

Denk eens aan nog zo'n intern inconsistent begrip als 'gewapende+vrede'.
Omdat dit een reeds lang ingeburgerd begrip is, zal ook andere voddenlui
duidelijk zijn dat dit niet klopt - eigenlijk wil men zeggen: Der Krieg naht
heran.

Iets dergelijk behelst 'sociaal+liberaal'. Moet eigenlijk zijn
sociaal+democraat, maar ja dat was de PvdA ooit. Gesuggereerd wordt op z'n
minst dat er ook minder individualistische en conservatieve liberalen
bestaan, maar in werkelijkheid .... [vul zelf in].

Actueel is 'multi+cultureel', waarbij vanuit het heersend perspectief van de
dominante cultuur eigenlijk wordt gezegd dat culturen botsen. 'Positief'
gebruik van dit concept bevordert dus juist apartheid. Een eenvoudige
socioloog of antropoloog zou je kunnen vertellen dat elke cultuur al
pluriform e.d. is. Dat benadrukken verraadt andere bedoelingen.

Neem zoiets kleins als 'gedenkteken': dat komt neer op verheerlijking van de
oprichters over de ruggen van wie men zegt te herdenken. [Een oude Utrechtse
anecdote vermeldt dat de 'Slet Met IJs' op het Domplein, het standbeeld over
de Tweede Wereldoorlog, kokers met namen bevat. Nee, niet van de
slachtoffers, maar van de gulle gevers na 1945]. Iets vergelijkbaars kun je
zeggen van de momenteel populaire homo- en slavenmonumenten die eenzijdige
historiografie bevorderen. Vanuit de impliciete gedachte: kijk eens hoe
modern wij zijn. De pedoseksuele slachtoffers en zwarte slavenmakers passen
dan niet in zulke vertogen.

Van mijn zeergeleerde buurvrouw die net komt binnenlopen en, hangend over
mijn schouder, meeleest, begrijp ik dat ik deconstructie bedrijf. Ach ja,
wat een eenvoudige geest toch allemaal overkomen kan met verraderlijke
tegenspraken. Nu stop ik gauw.

Henk Vreekamp, Utrecht