moet ik VVD-er worden?

Machteld Versnel-Schmitz M.M.Versnel-Schmitz at INTER.NL.NET
Sun Jan 9 21:23:13 CET 2000

Zou ik niet doen, lid worden van de VVD. Dat is echt een heel andere
maatschappij-opvatting op velerlei gebied. Schrijf in ieder geval naar de
fractie, dwz naar de fractievoorzitter. Want dit gaat niet om 1 persoon. Het
is altijd verschrikelijk verleidelijk in ieders portefeuille om net een paar
extra miljoentjes aan een heel loffelijk doel te besteden, want je hebt
altijd te weinig. Dat is voor alle fractieleden zo. In veel opzichten ben ik
het overigens met je eens. Zeker met de forse toename van het aantal ouderen
in zicht.
Er is al een deel van de schuld gelenigd, door allerlei extra inkomsten o.a.
uit de grote verzelfstandigingsoperatie van de volkshuisvesting ( de
brutering)in het gat van (toen) Kok te storten. Ook de opbrengsten uit de
verkoop van aandelen (o.a. PTT) zijn daarin terecht gekomen. Het
interessante van jouw opvatting is wel dat de eerste jaren niet veel zoden
aan de dijk zullen zetten, maar daarna gaat het versneld, omdat je steeds
minder rente hoeft te betalen.
Als ik het me goed herinner is de jaarlijkse afbetaling nu in de orde van
grootte van de hele onderwijsbegroting! Maar dat moet je maar even navragen
bij Francine Giskes. Overigens wil de VVD alsmaar lastenverlichting in de
belastingen bij de hogere opbrengsten. Dus het is niet zo dat ze maximaal
snel van de schuld afwillen. Hun keuze is anders, n.l. voor de particuliere
consumptie en niet voor hogere overheidsuitgaven.
Groetjes, Machteld Versnel