moet ik VVD-er worden?

Robert van Lente rvlente at WXS.NL
Sat Jan 8 17:40:50 CET 2000

Die hele discussie over of we dat begrotingsoverschot moeten
uitgeven,heeft wat geks. Het begrotingsoverschot 1999 heeft namelijk per
definitie geleid tot een verlaging van de staatsschuld, omdat 1999 al
voorbij is. Het overschot is niet zomaar een zak geld die ergens staat.
Je kunt nu wel drie dingen doen:
Of het "overschot" uitgeven: dat betekent dus dat je voor 2000 de
Rijksbegroting zodanig moet wijzigen, dat er een begrotingstekort van
even grote omvang komt. Dat lijkt me niet gewenst.
Je kunt de begroting sluitend houden, maar de ruimte, die door de lagere
rentelasten ontstaat, invullen met andere uitgaven. Dat is een serieuze
mogelijkheid.
Of je vult die ruimte niet in, waardoor er opnieuw een overschot gaat
ontstaan, waardoor de staatsschuld nominaal verder daalt.
Van belang in die hele discussie is of het erg is dat landen een
staatsschuld hebben. Volgens mij absoluut niet: als je leent voor
investeringen, is dat juist goed voor de economie: het positieve effect
weegt meer dan 100% op tegen de rentebetalingen. Ook over de
rentebetalingen moeten we niet zo spastisch doen. Het grootste deel van
die rentebetalingen gaat naar Nederlandse pensioenfondsen, die daar weer
o.m. de pensioenen van betalen, waarover weer belasting wordt geheven en
ga zo maar door.

De vraag is alleen hoe hoog de staatsschuld moet zijn. Daarover zijn in
het verdrag van Amsterdam duidelijke afspraken gemaakt: de Staatsschuld
mag niet hoger zijn dan 60% van het nationaal inkomen. Als de
staatsschuld nominaal gelijk blijft (bij een sluitende begroting) daalt
de staatsschuld als percentage van het nationaal inkomen wel fors als er
economische groei is. De afgelopen jaren daalde de staatsschuld in de
richting van 60%. Moet dat sneller door ook nog extra af te lossen?
Volgens mij niet (geen economische reden voor), tenzij je met de extra
ruimte die krijgt door niet extra af te lossen, verkeerde uitgaven doet.
Uitgaven voor de zorg en het onderwijs zijn zeer noodzakelijk (en
versterken ook nog eens de economie), maar ik vraag mij wel af of deze
uitgaven allemaal wel zo doelmatig worden aangewend. Hoeveel geld blijft
er bij de thuiszorginstellingen aan de strijkstok hangen? Kun je nog wel
vertrouwen hebben in dat zwalkende onderwijsbeleid van Adelmund? Als je
echter kunt aantonen dat deze uitgaven het doel dat je wilt dichterbij
brengt, dan zeg ik: laat de staatschuld als percentage van het nationaal
inkomen lekker dalen, hou de begroting sluitend, maar ga niet nog meer
aflossen. Dan zou de "maatschappelijke schuld" wel eens kunnen gaan
stijgen. En daar heeft de VVD van oudsher weinig oog voor.

Robert van Lente