iedereen fouilleren

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Fri Jan 7 14:59:49 CET 2000

"de Knikker, Remko" schreef:

> <knip> En kan het ook verboden worden om bepaald soort messen te mogen
> verkopen?? Het is idioot wat voor messen je kunt kopen soms. En ook dat
> sportschieten moet afgeschaft worden, het is toch te idioot dat mensen
> zogenaamd voor de sport wapens mogen kopen, dat is toch mogelijkheid
> scheppen voor... enfin, ik vind dit idioot.
> <knip>

Ik ben het met Remco eens dat het idioot is dat men de meest gruwelijke
messen kan kopen.
Dat dient geen enkel nut. Ik laat de serieuze verzamelaar hier buiten
beschouwing.
Blanke wapens (zoals dat in de Wet Wapens en Munitie heet) moeten wel
gekocht kunnen worden voor het beoefenen van een sport. Denk aan de
schermsport.

Wat betreft sportschieten:
Het is duidelijk dat je net zoals de meeste Nederlanders geen idee hebt
hoe het er in de werkelijkheid toegaat.
Jij denkt dus werkelijk dat sportschutters hun wapens zogenaamd voor de
sport kopen en er dan allerlei illegale dingen mee doen. Dat is een
ernstige beschuldiging die je niet kan waarmaken. Met legale sportwapens
zijn nog nooit en zullen ook nooit misdaden zoals berovingen worden
gepleegd.
Sportschutters zijn serieuze lieden die voordat zij zelfs maar tot een
club kunnen gaan behoren helemaal worden onderzocht. Voordat zij een wapen
mogen aanschaffen heb je een wachttijd van een jaar. Als dan uiteindelijk
dat wapen gekocht kan worden gaat dat ook niet zomaar. Dat gaat gepaard
met allerlei formulieren, bezoek aan de politie (bijzondere wetten) en
achteraf nogmaals bezoek aan de politie om het wapen te komen laten zien.
Dan komt het jaarlijkse bezoek aan de politie om het verlof te verlengen.
Dat gaat ook niet zomaar, al was het maar dat het veel geld kost.
Hierna heeft men nog te voldoen aan allerlei regels. Het wapen moet op een
bepaalde veilige manier opgeborgen worden. De munitie moet apart worden
opgeborgen. Dit alles wordt gecontroleerd door Bijzondere Wetten die op
huisbezoek komt (onaangekondigd)

Nu is het zo dat men denkt het illegale wapenbezit te kunnen verminderen
door het meer gaan controleren van legale bezitters. Denk hier eens ietsje
langer over. Je zal jezelf toch voor de kop kunnen slaan dat je zoiets
doms hebt kunnen denken. De illegale bezitters van vuurwapens lachen zich
een kriek. Zij worden niet gecontroleerd maar legale bezitters die nooit
iets onwettigs doen wel. Hahaha, als het niet om te huilen is zou ik erom
schaterlachen.
In de krant komt dan weer een artikel dat er intensief gecontroleerd is.
De burger blij (de politie doet eindelijk iets), de hoofdcommissaris blij
(zo, ik heb de minister laten zien dat ik er wat aan doe), maar
ondertussen loopt die illegale bezitter ongecontroleerd vrolijk fluitend
met een vuurwapen op zak door de straten.
Jawel je leest het goed, in tegenstelling tot de sportschutter die geen
draagvergunning heeft, loopt de crimineel gewoon met zijn illegale wapen
op straat. En hij gebruikt hem ook. Jawel, want in tegenstelling tot de
sportschutter die op de schietbaan kan schieten op schijven van karton,
brandt dat illegale pistool in de broekzak van de crimineel. Hij heeft het
en wil het uitproberen. Hoe dan ook al was het maar zomaar in het wilde
weg of in de lucht schieten.

Uit het bovenstaande heb je kunnen begrijpen dat het criminaliseren van
goedwillende sportschutters niets, maar dan ook helemaal niets oplost.
Bedenk ook dat schieten een edele sport is. Een van de eerste Olympische
sporten samen met atletiek.

--
Glenn Mellonius