verleden

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Fri Jan 7 13:44:00 CET 2000

> In Duitsland had men nog het fatsoen om de "deserteur, overloper
> en schutter op eigen mensen" Willy Brand tot bondskanselier te
> kiezen. Gewoon omdat men achteraf toe gaf dat hij een van de
> weinigen was die de goede keuze had gemaakt. Maar in Nederland
> zijn we zo verschrikkelijk ethisch en moralistisch dat niemand
> zich voor kan stellen ooit zelf iets verkeerd gedaan te hebben.
> Oorlogsmisdaden is dan ook per definitie iets wat anderen doen.
> Poncke Prinsen heeft zelf nagedacht en vervolgens zelf de
> individuele keuze gemaakt die hij juist achtte zonder zich door
> [...]

Heel goed gezegd, Emiel, ik ben het helemaal met je eens. N.B. het is
Princen, niet Prinsen.

En om op Remco de Knikker te reageren: Het is inderdaad ergerlijk dat een
paar honderd veteranen zoveel invloed hebben.

---
Glenn Mellonius