nogmaals bidden voor D66

Greetje Verver KenG.Verver at HETNET.NL
Thu Jan 6 22:19:14 CET 2000

Zoals ik reeds aangegeven heb ben ik vanmiddag met de islamitische vereniging hier in Eerbeek het einde van de Ramadan wezen vieren. Ik heb daar de vraag eens aan de moslims zelf voorgelegd. Wat vonden zij nu van het ter beschikking stellen van een gebedsruimte aan moslimkinderen op een openbare school?

Het volgende antwoord kwam:
De Koran gebied je niet om op speciale tijden te bidden. Als het overdag niet mogelijk is om je gebeden uit te spreken, kun je dat op een later tijdstip rustig inhalen. Ze vinden dat ze hun geloof binnen hun normale leven moeten beleven en in Nederland betekent dit voor hen binnen de Christelijke samenleving. Eigenlijk zeiden ze dat ze helemaal geen voorstander waren voor de mogelijkheid om een gebedsruimte op openbare scholen te creeeren, omdat je de moslimkinderen weer eens in een speciale situatie neerzet. Wel zijn zij voorstander van Godsdienstonderwijs waarbinnen de Islam ook zijn ruimte krijgt, maar dat op gelijkwaardige manier zoals Katholieten, Protestanten enz. aandacht krijgen. En dat met name om een aantal vooroordelen die in onze samenleving heersen rond de Islam weg te nemen.

En verder beste Ing. Lodder zijn zij duidelijk van mening dat de Nederlandsche samenleving veel te tolerant is. Wetgeving mag wat hun betreft wel strenger zijn, strafmaatregelen ook!!! Maar ik wist dit eigenlijk al allemaal, omdat dit niet de eerste keer is dat ik het voorrecht heb om bij deze Turkse mensen op bezoek te zijn.

Met vr. gr.
Greetje Verver