Omroepen vs partijen

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Wed Jan 5 14:34:22 CET 2000

Andor reageerde met:

> Toch niet waar ;-) Politieke partijen krijgen geen subsidie voor het
> "partij zijn" (slechts hun jongerenorganisaties, opleidingscentra en
> wetenschappelijke bureaus krijgen een bedrag). Terecht overigens.

Ik betoogde ook niet dat het onterecht zou zijn. Ik ben nog niet zo'n grote
voorstander van sponsoring. Omdat ik niet het idee heb dat we de
"problemen" uit andere landen buiten kunnen houden. Een sponsoring van
overheidswege is dus prima en moet misschien wel uitgebreid worden. Ok,
de partij krijgt het niet direct maar via het wetenschappelijk bureau  en
opleidingscentra (maakt natuurlijk niet uit, ik betaal voor het opleiden van
christen democraten en conservatief liberalen). krijgen ze ook geen geld voor
de campagne???
Ik bedoelde dat politieke partijen geld krijgen en dat iedereen daar aan
meebetaald. misschien is het bij de omroepen ook wel zo dat ze geld krijgen
om programmas te maken en uit te zenden en niet omdat ze een omroep
zijn. Voor mijn gevoel krijgen politieke partijen wel geld waar iedere burger
aan meebetaald. En of dat nu via algemene belasting is of via specifieke,
politieke partijen krijgen overheidsgeld net als de omroepen. Over het
algemeen is specifieke belasting duidelijker, de burger weet waar het geld
naar toe gaat.

> Sponsering is echter nog wel even iets anders dan direct gedwongen te
> worden een bedrag over te maken aan de belastingdienst of de dienst
> omroepbijdragen - net als dat publieke televisie anders gefinancierd
> wordt dan commerciele televisie.

heb je wel gelijk in. Maar ik denk niet dat veel mensen die zaken
voorbijlopen, simpelweg omdat zij niet weten dat die bedrijven in het
CDAkrantje staan. En dat zul je ook nooit duidelijk krijgen. Als veel
PvdAleden al niet weten dat hun partij gesponsord wordt door Reaal dan is
die doorzichtigheid er dus niet echt, en ik heb ook niet de illusie dat die er
zal komen, maar misshien zijn er mensen met goede maatregelen. een
voorwaarde zou kunnen zijn dat er een maximum bedrag is, maar hoe
controleren we dat?
Maar het ging me ook voornamelijk om het geld dat ik via algemene belasting
betaal aan politieke partijen. Het geld aan de omroepen is dus direct en
helder, dat aan partijen niet. Ik zou niet weten hoeveel ze kregen.
Al denk ik dat het hele politieke systeem ondergefinancierd wordt.

> [...]
> meest onbenullige producten (van instantnoodles tot monatoetjes) op de
> meest professionele en geraffineerde wijze worden aangeprezen, moeten
> politieke partijen op speciale borden simpele posters plakken. De
> verkiezingen zijn toch niet minder belangrijk dan de 12 nieuwe smaken
> van de Warme Wintersiroop, maar wie slechts op de presentatie afgaat zou
> wel die indruk kunnen krijgen. Kunnen de politieke partijen zich wel
> zo'n amateuristisch imago veroorloven? Of is het juist goed dat zo
> gedwongen worden op hun vrijwilligers, de grassroots, te steunen?

Ik ben van mening dat er voor het besturen van een heel land wel wat meer
geld mag uitgetrokken worden. Ik vind dat alle vertegenwoordigers "onder"
worden betaald. De prikkel om een vertegnwoordigende functie op je te
nemen is volgens mij veel te laag. De gemeenteraadsleden doen het vaak
naast een volle baan en moeten opboksen tegen professionele bestuurders
met een ambtenarenarsenaal achter zich. geen gelijke strijd. Dit geldt ook
voor de kamer. Meer geld om het controleren te verbeteren lijkt mij erg
noodzakelijk (meer medewerkers bv die onderzoeken kunnen uitpluizen en
info kunnen verzamelen). Ook meer onderzoeksmogelijkheden voor de
controlerende organen lijkt mij een goede zaak. En laat onderzoeken in
opdracht van de kamer (als geheel) doen ipv een ministerie. Ook in de
loonsfeer mag er wat mij beteft wel wat veranderen. Ik vind het raar dat
ministers / kamerleden niet meer verdienen dan mensen hoog in de top van
een middelgrootbedrijf, het gaat om het runnen van een heel land......
Groet Joris