duurzaamheid een discussie waard

Greetje Verver KenG.Verver at HETNET.NL
Tue Jan 4 14:36:28 CET 2000

OK doe ik ook nog even een duit in het zakje. Wat is in mijn ogen duurzaamheid? De grondstoffen die je uit de natuur onttrekt zo spaarzaam mogelijk met als een (1) van de voorwaarden dat het ook langdurig mee kan gaan en goed recyclebaar is. Dit kan ook gelden voor wind- en zonne-energie. Sla het op de meest efficiente wijze op en gebruik het als deze natuurlijke energiebronnen even niet voorhanden zijn.

Milieuvriendelijk (oftewel natuurvriendelijk) handelen vertaald zich verder in het zo veel mogelijk beperken van het vervuilen van je omgeving. Let wel, zo veel mogelijk. Alleen het feit al dat we leven betekent dat we de omgeving vervuilen. De natuur is echter zo sterk dat het heel wat kan hebben voordat het werkelijk verstoord wordt. Het uitsterven van bepaalde vogelsoorten hoeft nog geen verstoring te zijn, andere vogelsoorten nemen de plaats weer in. (Dit even als voorbeeld)

In onze moderne maatschappij vervuilen we meer dan we gedaan hadden als we alles nog met de hand zouden doen en ons niet zo over de wereld zouden verplaatsen. OK, we gaan er nu van uit dat hierdoor de luchtvervuiling zo groot wordt dat de atmosfeer echt verstoord wordt.(Over bodemvervuiling wil ik het nu even niet hebben. Dit is ernstig, maar een wereldwijd probleem. Je lost het dus niet op als je alleen in Nederland je tot het uiterste inspant en de rest van de wereld wat aanmodderd. Iemand heeft in een andere reactie (sorry dat ik niet meer weet wie) aangegeven dat er landen zijn waar de mensen met monddoekjes rondlopen omdat de lucht zo vervuild is dat je niet meer vrij kunt ademen. Wel, deze lucht komt ook hier naar toe. Dus, moet je het veel breder aanpakken. Ik vind ook werkelijk dat de rijke landen eens om de tafel moeten gaan zitten om niet alleen de economische groei te bespreken, maar ook eens te kijken of het mogelijk is dat er gelden naar deze landen gesluisd kunnen worden die daar ingezet moeten worden voor milieuverbeterende maatregelen. Het probleem is echter dat je het af zal moeten kunnen dwingen, en dus ook controleren. Denk een beetje aan de westerse controle op eventuele atoomwapens in Irak.

Wil ik verder gaan en kijken naar bv. Europa. Wij doen als Nederland onze uiterste best en staan daarin gelukkig niet alleen. Maar kijk nu eens naar Frankrijk?  Hulp voor het leegmaken van de gebroken olietanker was niet nodig. Ook nu wordt hulp van de hand gewezen. De ramp die daar nu plaatsvindt is te danken aan de mentaliteit van de Fransen. Praat ik nog niet over de radio-actieve rommel die ze nog niet zo lang geleden in zee dumpten.  Wel eens in Frankrijk op vakantie geweest? Prachtig land, maar er zouden geen Fransen moeten wonen. Ook in het dagelijkse leven van een paar jaar geleden (toen was ik er voor het laatst) was milieu echt iets van een andere planeet. Ook binnen Europa zal er dus het nodige moeten gebeuren.  Wel eens in Amerika geweest? Alles is verpakt en je wordt begraven onder de plastic verpakkingsmiddelen. De omgeving is schoon, maar de afvalberg gigantisch.

Wat is nu mijn conclusie?
Wil je de luchtvervuiling en de afvalberg terugbrengen zul je wereldwijde afspraken moeten maken en richtlijnen vaststellen. Hulpprogramma's voor de arme landen worden ingezet. Er komt een onafhankelijk orgaan die dit gaat controleren en dwingend sancties op kan leggen.

Echt, alleen in Nederland redden we het niet.

Greetje Verver