vara, omroepbestel, et cetera

Roland Kroes roland_kroes at HOTMAIL.COM
Tue Jan 4 13:46:28 CET 2000

De keuze van de Vara om de verschillende mogelijkheden voor de toekomst te
onderzoeken (en dit ook bekend te maken) is lovenswaardig. Het relatief
voortkabbelende debat over de indeling en vorm van de publieke omroep(en) in
Nederland is in ieder geval nieuw leven in geblazen. Als de Vara echt
commercieel wil gaan, dan is dat haar goed recht.

Sleutelen aan de wet om enkel de Vara te behouden lijkt mij geen goed plan.
Wel is het goed om te bekijken wat de gevolgen van dit soort beslissingen in
het algemeen zijn voor het bestel. Ik weet niet of het mogelijk is, maar wat
bijvoorbeeld wanneer in 2003 BNN besluit commercieel te gaan, als gevolg van
hun hoge populariteit? Kan dat zomaar, of verplichten de omroepen zich ook
tot het een en ander voor de termijn van de concessies?

Net zoals in ieder ander land is het omroepbestel (en het aanbod van
commerciele zenders) in Nederland uniek en spiegelt het tot op zekere hoogte
de samenleving af. Loftuitingen ten aanzien van andere landen (met name de
Engelse situatie) vind ik vaak wat krom. Zo slecht hebben we het in
Nederland nog niet, zowel qua kijkcijfers als qua niveau van de programma's.
Ik bedoel maar, het best bekeken programma op Channel 4 is toch echt de
Engelse versie van Cijfers en Letters.

Een teruggang van 3 naar 2 zenders vind ik niet verkeerd, zeker wanneer de
VARA uit het bestel zou stappen. Zendtijd wordt in Nederland nog steeds
slecht benut en er is dan ook ruimte om in te dikken. 2 publieke zenders op
16 miljoen is zeker niet verkeerd...

Goed, vast veel vergeten. Maar dat komt later dan wel. Bert, succes met de
verdere voorbereiding

Roland Kroes,
Rotterdam