de gekozen burgemeester

Arjan Stoffels chimera at STAD.DSL.NL
Sun Jan 2 23:55:58 CET 2000

Interessant, wel of geen gekozen burgemeester. Gelezen de bijdrages van Wolter
en Ekko krijg ik argumenten voor mijn gevoel dat het kiezen van de burgemeester
niet zo zinvol is. Echter, D66 heeft dat jarenlang bepleit en daar vast ook
goede redenen voor gehad. Misschien kan iemand (Michiel Scheffer?) aangeven wat
onze oude verkiezingsprogramma's daar van vinden? Want ik kan me voorstellen dat
er een bepaald idee achter zat, dat (een deel van) de huidige argumenten kan
weerleggen. Maar misschien dat het tij verlopen is en ook D66 de bakens moet
gaan verzetten.

Mijn indruk is dat hoe kleiner de gemeente, hoe groter de invloed van de
burgemeester. De aanstelling duurt 6 jaar en vaak een veelvoud daarvan, waardoor
de burgemeester een stuk beter geinformeerd is dan menig wethouder. Alleen al
daardoor kan hij de besluitvorming beinvloeden en dat is voor mij weer een reden
om voor een gekozen burgemeester zijn. Ook het bestuursmodel dat gehanteerd
wordt speelt hier een rol in. Als er geen stuk in B&W komt voordat de wethouders
dit hebben goedgekeurd, dan wordt de rol van de bgm al een stuk minder. Dit zie
je in grotere gemeentes. Ook hierdoor wordt de politieke invloed van de bgm
kleiner naarmate de gemeente groter wordt.
Het probleem dat de -vermoedelijk- grootste partij er een stem bij zou krijgen
heb je nu ook al, alleen is dat niet expliciet zichtbaar. Daarnaast zou het
uiteraard betekenen dat het aantal raadsleden met een vermindert, anders hou je
geen oneven aantal over. Dus of je je daar nu zo druk over moet maken vraag ik
mij af.
Het verdelen van de portefeuilles is, v.w.b. de bgm, een non-issue. Dat gebeurt
nu ook elke vier jaar, alleen heten de mensen die dan de taken verdelen
wethouders. Een portefeuillehouder meer of minder betekent niets. Veel gemeentes
hebben ook nu wisselende groottes van college's.

Verder valt me op dat Ekko de positie van de burgemeester wel erg politiek
maakt. Volgens mij het is zo slecht nog niet om de persoon die voor de openbare
orde zorg draagt, de lintjes doorknipt en de rest van de clownsfunctie op zich
neemt iemand te nemen die goed ligt en bij slecht functioneren snel naar huis
kan worden gestuurd. En dat hoeft helemaal niet direct te betekenen dat de
burgemeester lid is van een partij, sterker nog, je kan de directe band met
partijen doorsnijden. Geen gekonkel meer over welke partij nu weer een
burgemeester mag leveren.

Tot (bijna) slot: Ekko zegt dat voorstanders van verkiezing van de bgm pleiten
[...] voor een geheel andere taak van de bgm en tegelijkertijd voor het op zijn
kop zetten van de gemeentelijke bestuurlijke constellatie. En ik denk dat daar
het D66 argument zit voor een gekozen bgm. Ruim 150 jaar na Thorbecke is de
gemeentewet wel eens aan een totale revisie toe. Een van de wensen van D66 is de
duale bestuursvorm, ook op gemeentelijk niveau, en daar past de gekozen bgm
prima in. Als je de huidige situatie neemt en dan een bgm gaat kiezen zijn de
contra-argumenten allemaal waar. Maar misschien moet je de hele zaak wat breder
zien en niet een punt uit een heel plan halen en zeggen dat dat niet logisch is.

Helaas heb ik geen gemeentewet bij de hand, maar volgens mij is de bgm absoluut
niet het hoofd van het ambtelijk apparaat. Dat is volgens mij de raad, vaak met
een gemandateerde of gedelegeerde bevoegdheid naar B&W, die het aanstellen van
personeel vaak weer mandateren naar de gemeentesecretaris. Wederom in kleine
gemeentes betekent dit een extra macht voor de gs. Want de gs zit ook bij alle
vergaderingen, begeleidt nieuwe wethouders (samen met de bgm...) en is
verantwoordelijk voor de stukken uit het ambtelijk apparaat.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels
chimera at stad.dsl.nl

The author of this E-mail requests that you regard this as a private message.
Please do not distribute it! Thank you very much in advance.