de gekozen burgemeester

wolter ates wates at EURONET.NL
Sun Jan 2 06:25:38 CET 2000

Ekko heeft een goed doorwrocht verhaal geschreven, naar de letter
gekeken is er geen speld tussen te krijgen.
Het is wel een theoretisch verhaal, voor het functioneren van mijn
gemeentebestuur (in een gemeente van net geen 40000 inw.) heeft het
tenminste geen relevantie, ook al is het de wet.
De belangrijkste factor is niet genoemd, de ambtenaren.
Ik zit nu een jaar of 7 (als commissielid) te kijken naar dat gebeuren,
en het is verbazingwekkend.
Mijn analyse is: Ambtenaren maken de dienst uit.
Fracties kunnen, bij hun eigen wethouder ook niet, zaken op de rol
krijgen. De dooddoener is verschillend maar kies maar uit, vraagt om
ambtelijk onderzoek, tijd, geld wat er niet is. En nog zo wat redenen.
De zaken die wel aangepakt worden, het wordt tijdens de behandeling in
commissie en raad pijnlijk duidelijk, de wethouder verschuilt zich al
heel gauw achter zijn ambtenaren, niet gebrek aan dossierkennis, maar
als er gevraagd wordt naar redenen voor beleid keuzes, blijven de
antwoorden meestal uit. Omdat ze die keuze niet zelf gemaakt hebben
weten ze het antwoord niet. De gemeente ambtenaar dus de baas in de
gemeente?. niet helemaal, want die worden nou weer erg aangestuurd door
de buitenwereld, Rijk, provincie, bovengemeentelijke overlegorganen van
vakbroeders, VNG.
Ik vindt dat er in de gemeente maar erg weinig vrije keuze over is, maar
dat vinden de raadsleden, ambtenaren, wethouders en burgemeester ook,
Al die groepen zullen dus proberen te maximaliseren op wat er over is.
En wat heeft dat nu allemaal te maken met een gekozen burgemeester?,
Ekko heeft een functie van de burgemeester niet genoemd, hij is de baas
van de ambtenaren. Ekko heeft het al gezegd. in de huidige vorm van
burgemeesterschap is de burgemeester de super ambtenaar. Die zal niet
snel z'n broeder ambtenaren afvallen. Maak van de burgemeester een
politieke functie en je hebt een wat ander patroon, de aansturing wordt
meer politiek, meer gericht op overleven voor de burgemeester.
Mijn conclusie? Op alleen maar rationele gronden toch maar kiezen die burgemeester.!
En dan staat de discussie tot nu los van de burger, wat de burgervader
ook is of doet de burger blijft er vreemd van.
Als je de burgemeester kiest kan de burger op de daarvoor gestelde
tijden de niet aansprekende burgervader laten verdwijnen, ook een groot
goed nietwaar?

Groet,
Wop Ates