(ex) D66 kiezers

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Tue Feb 29 12:46:59 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> From:      "Ramon Barends \(D66\)" <r_barendsd66 at hotmail.com>
> WAS:        Re: D66-lijst

> (...) Ja, dat is mooi gezegd. Het zou alleen mooi zijn als we er achter
> zouden komen waarom *de D66'ers* weer unsubscriben en waarom
> *de kiezer* overstapt naar een andere partij.
>
> Wie heeft daar nou een gedachte over ?

Dat zijn wel twee heel verschillende dingen in één adem Ramon.
De lijst? Vind ik niet zo boeiend om over te mijmeren.
De kiezers is wat anders.

Deze bijdrage gaat over de groep mensen die nog wel belangstelling
heeft voor politiek en de moeite neemt om te gaan stemmen.
Toegespitst op D66.
Hopelijk zijn er lijsters die al dan niet gestaafd door onderzoek
mogelijke antwoorden of suggesties aandragen op telkens weer
intrigerende vragen rond het thema: waarom ineens zoveel en
dan weer ineens zo weinig draagvlak/aanhang/kiezers.
Om te beginnen een paar aanvullende vragen.
(En misschien een begin of suggestie van een mogelijk antwoord)

In deze tijd van marktwerking en vrije markten kun je ook bij een
politieke partij de vraag stellen of de klant (kiezer) nog wel de
kwaliteit krijgt die hij/zij vraagt.

In deze tijd van toegenomen mondigheid kun je de vraag stellen of
"streven naar radicale democratie" nog wel een zodanig aansprekend
thema is dat de potentiële aanhang daarvoor nog uit de stoel komt.

In deze tijd van (een zucht naar) doe-iets-aan-de-verveling kun je de
vraag stellen of mensen het (nog) wel spannend (of erotisch) genoeg
vinden om bij D66 te willen horen.

In deze tijd van discussie over de betrouwbaarheid van de overheid
(en dus van de politiek in haar algemeenheid) kun je de vraag stellen
of de "diepere" D66 belofte wel wordt waargemaakt.

In deze tijd(geest) van groter, meer, sterker -kijk b.v. naar de
fusiegolven- is alternatief, anders, klein helemaal UIT.
Groot wordt groter, klein sterft uit.

Als ìk D66 was zou ik er somber van worden, maar ik ben D66 niet
en wordt niet somber, hooguit en beetje recalcitrant.

D66 zal wel met meer dan alleen maar zeer innoverende, onconventionele
en onverwachte antwoorden moeten komen dan de hang naar groei
(dat doet de vvd wel) meer geld voor "de zwakkeren" in de samenleving
-wie dat dan ook mogen zijn- (dat doet de pvda wel) meer veiligheid
(dat doet het cda wel) of zelfs meer geld voor het milieu (dat doet
groenlinks wel). Schiet er nog iets over op bodem van de pan?

Is D66 uitgespeeld? Welnee, hooguit een beetje depri, maar wel
zodanig dat ze er met een pilletje niet overheen komt!
Daar zal nog een stevige therapie aan te pas komen.
Maar dat contract sluiten we pas als de patiënt gemotiveerd is!

William Oosterwijk
D66 Drenthe