nuon

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Mon Feb 28 14:31:39 CET 2000

Ik ben het met Hein van Meeteren eens, dat NUON zijn eigen verantwoordelijkheid als NV heeft (en nu deze aan de criteria van 2:263 BW voldoet, is het een structuurvennootschap) en het bestuur kan uitmaken, op welke wijze dit nieuwe produkt op de markt neergezet kan worden, als zij dat voor de onderneming belangrijk acht. Daar heb ik ook geen moeite mee, ook niet met het feit dat zij daar onder meer Vitesse voor gekozen hebben. En dat het neerzetten van een merknaam geld kost, is ook bekend.

Er rest P.S. van Gelderland, kan zij zich met beleidsaspecten van Nuon niet verenigen, niets meer en niets minder dan hun aandeelhouder over zijn gedrag als aandeelhouder in een ava ter verantwoording te roepen. Hij heeft bijvoorbeeld het recht op informatie van het bestuur en mag tijdens een ava vragen stellen. Daar kun je hem op aanspraken. Veel meer is er niet.

Wel vraag ik mij af, wat de gas- elektra- en watergebruiker in Gelderland en elders nu voor een voordeel heeft, dat wij met zijn allen nu weten, wat Nuon is (want daarin zijn zij wel redelijk geslaagd): ze kunnen toch niet naar de REMU of een ander voor hun dagelijkse portie electriciteit. Dat voordeel ontgaat me nog.

En tot slot: ook ik heb zo mijn twijfels bij de bedongen zekerheden. Sinds het Boskamparrest bestaat er niet meer zoiets als transferwaarde. Alleen door langdurige contracten te sluiten in de hoop dat deze voortijdig worden afgekocht, zit nog een vermogensrechtelijk zekerheidsaspect. Maar als een voetballer gewoon zijn contract uitdient, is hij na afloop precies f 0,-- waard voor Vitesse en of zijn geldgevers.

Overigens ben ik van mening, dat NUON heel gauw een andere merknaam nodig heeft, als zij daadwerkelijk overgaat tot te gelde maken van haar zekerheden  door verkoop van spelers met doorlopende contracten, zodat Vitesse weer tegen FC Udel kan spelen. Het lijkt me een klassiek voorbeeld hoe je een reputatie omlaag kan/moet halen.

groet,

Tjerk Jouwstra