D66 in de peiling

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Fri Feb 25 13:47:34 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> From:          "Ramon Barends" <r_barends at hotmail.com>
>
>   ACHTERGRONDEN BIJ DE PEILING VAN WEEK 07
> GroenLinks blijft het goed doen in de peilingen; het gehele vorige jaar
> kwam deze partij in de Politieke Barometer steeds ruim uit boven de
> verkiezingsuitslag. Met een percentage van 10,2% deze week blijft
> GroenLinks in de Politieke Barometer met gemak de vierde partij en bijna
> twee keer zo groot als D66. De uitslag van deze week zou de partij
> zestien zetels opleveren, vijf meer dan zij nu in de Tweede Kamer bezet
> en één meer dan vorige week.

> [...]

Iedere partij krijgt de steun die het verdient.
In de campagnes (97-98-99) heb ik vaak gedacht dat de pers een belangrijke
bijdrage levert aan de opinie rond een partij.

Sinds enkele maanden volg ik met hernieuwde belangstelling de manier
waarop de pers met de politiek omgaat. Daarin merk ik in dit verkiezings-
interbellum geen speciale of afwijkende houding naar een of meer partijen.
Berichtgeving en (pogingen tot) stokerijtjes als gebruikelijk.
En nog immer is goed nieuws géén nieuws.

Dat D66 een verdergaand verlies van aanhang te zien geeft verbaast me
niet: via deze lijst steek ik mijn bedenkingen niet onder stoelen of
banken. Er is ook helemaal niets gebeurd dat die kiezers, die D66
hebben ingeruild voor Groen links, op andere gedachten gebracht zou
kunnen hebben! (Integendeel denk ik erbij).

Wat is er nog overeind van het unieke; de combinatie van verre gaande
democratisering, van zorg voor het milieu, van visie op het onderwijs:
thema's die mij, sinds ik begin jaren zeventig toen ik voor het eerst
als 21 jarige mocht stemmen, altijd hebben aangesproken.

Enerzijds neigt D66 in hoge mate tot conformatie en anderzijds bevindt
zij zich in het web van de remmende voorsprong. Hollanders zijn niet erg
creatief en zeker niet origineel, eigenlijk zijn ze lui en aan oprecht
innerlijke eerlijkheid schort het. Dat is geen waardeoordeel maar
een algemeen beeld van de volkscultuur. Vanuit die grondhouding, die
cultuur, ligt niets in de weg om het intellectuele eigendom die ten
grondslag ligt aan succes van anderen te lenen, te gebruiken, te adapteren
en tenslotte te stelen.

In de kern is de gemiddelde D66-er een gematigd positief mens,
een pragmaticus pur sang. Een idealist zonder overdreven ambitie.
Schouderophalend, zelfs een beetje trots, ziet hij toe hoe anderen zijn
denkbeelden overnemen. In een benchmark zouden we er niet best uit
komen, en dat blijkt ook: pistolen Paultje scoort beter dan curly Thom.

D66 moet zich ontworstelen aan geërodeeerde idealen. De eenentwintigste
eeuw vraagt om andere structuren in de samenleving; de cultuur is aan
het veranderen. De omgang en de interactie van de mens met -en in- haar
omgeving zet aan tot denken. Vernieuwing onstaat vanuit het innerlijk,
de partij heeft nieuwe input nodig voor inhoudelijke afwegingen. Pas in
dat proces valt te zien of en zo ja wèlke plaats er zal zijn voor D66 in
de eenentwintigste eeuw.

William Oosterwijk
D66 Drenthe