vanBoxtel???

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Thu Feb 24 13:26:35 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman schreef:

> Natuurlijk mag dat, maar je mening geven is wel iets anders dan hem
> opdringen.

Ja, maar daar heb ik het toch ook niet over gehad. we gaan de betrekkingen
met een democratisch gekozen Milosevic toch ook niet aanhalen. Ik pleit
meer voor het moeilijker maken van het politiek bedrijven voor deze regering.
Ik weet niet welke mogelijkheden er zijn maar daar kan jij vast wat licht op
schijnen.....

> Er zit hier verschil tussen wat een particulier doet, en wat een staat
> of instelling. Particulieren moeten natuurlijk altijd doen wat ze
> willen. Maar voor een staat (of vertegenwoordiger daarvan, zoals een
> minister of staatshoofd) ligt dat anders. Die moet de rechtsstaat en
> de democratie niet alleen beschermen, maar daar ook binnen opereren.
> Als je marchanderen daarmee toelaat, ben je de democratische controle
> in feite al kwijt.

Precies, binnen die democratie moet je het hen zo moeilijk mogelijk maken,
hoe kan dat Herman? Hebben we met de CD hier in Nederland ook gedaan
en dat werkte redelijk.

> De vorming van een regering in een bepaald land is, ook in de EU, de
> verantwoordelijkheid van de bevolking van dat land. Wil je die
> regeringsvorming vanuit het buitenland overrulen, waarmee je de
> Oostenrijkse en EU-wetten dus buitenspel zet, dan moet je daar wel
> _heel_ erg goede redenen voor hebben -- in zijn algemeenheid minstens
> schending van fundamentele, universele rechten.

Wie heeft het over overrulen? Ik verdraai jouw woorden toch ook niet naar een
sympathiebetuiging aan haider en consorten......
Zij mogen regeren wat ze willen, ik denk alleen niet dat we ze het makkelijk
moeten maken en mee moeten werkenaan een succesvolle regering met de
FPO. En de vraag is (maar daar zit de kennis over bij jullie) hoe kunnen we
dat doen........?

> Voor evidente engerds als Haider ben ik daarom heel eerlijk gezegd
> niet eens zo beducht.

Ik dus wel. Zeker als ze succesvol gaan worden. denk je niet dat dat zal
bijdragen aan een grotere aanhang en een kleinere drempel om dit soort
partijen te steunen

> - Art 140 van het Nederlandse WvS, destijds om politieke redenen
> ingezet tegen demonstranten bij de eurotop in Amsterdam en later nog
> een paar keer, hoewel de rechter dit nog nooit heeft goedgekeurd.
> Recent uitgebreid met een artikel 141 om gebruik ervan _makkelijker_
> te maken, dit samen met een reeks andere maatregelen die toelaten dat
> mensen kunnen worden gearresteerd en opgesloten voor feiten waarvan
> men denkt dat ze die wel eens zouden kunnen gaan plegen. Zogenaamd
> speciaal voor EK2000, maar genoemde wetten blijven daarna gewoon van
> kracht.

Dit is niet waar, al begrijp ik je zorgen, ik meen dat na een jaar een evaluatie
komt. Okay dikke kans dat ze zullen proberen er vast beleid van te maken.
Die kans schat ik net zo groot in als de kans dat Oostenrijk bij kleine
overtredingen niet gestraft zal worden.....

> [...]
> die van de nieuwe Oostenrijkse regering ongetwijfeld niet geslikt
> zouden worden. Zo verliezen inwoners zonder Deens paspoort voortaan
> het recht op gezinshereniging, tenzij de rechter oordeelt dat er
> sprake is van "voldoende gehechtheid aan Denemarken". Denemarken is
> overigens ook het land waar verdachten onder druk worden gezet te
> bekennen door hen langdurig op te sluiten in een isolatiecel. Bekend
> is het geval van een voormalig Olympisch zwemkampioen die zo, zonder
> rechtszaak, meer dan een jaar heeft vast gezeten, totdat toevallig

Kijk, het grote voorbeeld van de voordelen van zo'n discussie, zo leer je nog
eens iets. Moeten we daar ook niet eens iets van zeggen. Mag dat volgens
de Europese "regels" wel, en wordt denemarkken daarvoor gestraft door
Europa......... Waarom zouden we Oostenrijk dan wel straffen. ik ga er
vooralsnog vanuit dat het vasthouden van iemand voor meer dan een jaar
zonder rechtszaak tegen rechten van de mens of  Europese regels ingaat
(kun je me dit ff laten weten)

> Absoluut niet. Maar het al of niet opnemen van de CD in een
> Nederlandse regering is in de allereerste plaats een _Nederlandse_
> verantwoordelijkheid. Zolang fundamentele rechten niet worden
> geschonden, dient het buitenland zich te onthouden van maatregelen.

Ik vroeg naar jou mening als Nederlander. wat kan je bv dan doen als
politicus. Stel je zat in de Eerste Kamer en daar had de oppositie een
meerderheid. of als topambtenaar.
Ik ben overigens van mening dat het buitenland mag reageren zoals ze
willen. ze zijn ten slotte democratisch gekozen en dus mogen ook zij
reageren zoals ze willen (voor zover ze niet de autonomie aantasten). Het
gebeurd nu toch ook al dat wij als Nederland rekening houden met het
buitenland. het is erg naief om te denken dat je intern alles maar kunt doen
zonder dat dat gevolgen heeft voor betrekkingen met andere landen.

Naar mijn gevoel ligt het in nederland wat anders......

En van Boxtel mag van mij daar natuurlijk gaan skieen, als hij het ze politiek
maar wat lastig maakt. graag had ik nog antwoord op de mogelijkheden
daarvan binnen europa...... Ook al denk je er anders over dan ik, kun je me
daar wat info over geven. Want ik ben niet zo op de hoogte van dat soort
regels.
Groet Joris van den Wittenboer

"To understand a man, you should walk a mile in his shoes. If you're still
bothered by what he says, it's okay, because you will be a mile away and
you will have his shoes."
http://munt.nl.fortunecity.com/beurs/20