NL vogens Debets (was Re: NS)

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Thu Feb 24 10:49:23 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> From:          "Ernst Debets" <edebets1 at euronet.nl>

> . . . en de verplaatste bedrijfstakken op lokatie op elkaar afstemmen
> Gekoppeld aan ontwikkeling van de vliegvelden Beek, Eelde,
> Welschap en Twente (misschien ook Lelystad) en we komen nog een
> heel eind.

Je maakt wel zeer omstreden keuzen. Ik zal het even beperken tot Eelde
(om niet een lang verhaal over een favoriet onderwerp als RO te houden)
De eerste reactie van de directeur van dat vliegveld, nadat Netelbos de
door D66 Drenthe ongewenst verklaarde baanverleninging op Eelde had
goedgekeurd was dat er 'straks' rechtstreeks naar Mallorca kan worden
gevlogen . . .
Niet alleen het meest overbodige dat je je kunt voorstellen maar ook een
principieel onjuist gebruik van middelen! Dat vliegveld is in haar hele
geschiedenis alleen maar verliesgevend geweest. Die baanverlenging is een
prestigeproject van een handvol grootverdieners en politici die er graag
bij willen horen (het succesverhaal van de lobby . . .).
Het wordt gegarandeerd een nog grotere kostenpost dan het nu al is.
Linksom of rechtsom: de burger kan dat gaan betalen. En bedenk maar
dat alleen al achter dit korte stukje een boek vol misstanden ligt!

Dan de principiële D66 keuze: in het landelijke verkiezingsprogramma -zie
paragrafen 404 en 407- heeft D66 stelling genomen tegen vliegen over
relatief korte afstanden. Het verkiezingsprogramma van Drenthe is minstens
zo stellig daarin!

Samenvattend: vliegveld Eelde is  leuk voor het handjevol veelverdieners
dat op mooie dagen Drenthe met zijn rust verstorende anti-verveel-kistjes
terroriseert. Economisch is het een fiasco: jaar in jaar uit geld moet er
geld bij. Onderzoek van de RUG geeft aan dat de geplande baanverlenging
alleen maar negatieve gevolgen heeft (milieutechnisch en economisch).
Kortom Ernst, de simpele voorstelling van zaken die je ons
voorschotelt is onwerkzaam en de uitwerking ongewenst en onbetaalbaar.

Ik eindig wederom met een oproep: laten we met elkaar nog eens heel
goed nadenken over het 'pad' dat we volgen.

William Oosterwijk
D66 Drenthe