Fraaie pluim voor Van Boxtel

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Tue Feb 22 17:19:37 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Andor schreef:

> Roger van Boxtel stijgt nog verder in mijn achting door wél te gaan skieen
> in Oostenrijk. Er is m.i. nogal wat politieke moed voor nodig om niet met de
> grote massa mee te huilen op zo'n gevoellig thema.
>
> De gemakkelijkste redening is immers: Haider = fout DUS boycot = goed
> want -> niet meedoen met Boycot is niet tegen Haider zijn dus fout.

Je probeert wel heel makkelijk je gelijk te halen. Deze redenering heeft
niemand gemaakt en ik ook niet. En hij is ook heel makkelijk te maken met
jouw redenatie: Boycot = raken van verkeerde mensen etc etc.... (doe ik nu
maar niet)

Maar jij zit in Brussel en in Nederland denken de meeste mensen dat we
niets moeten doen tegen Haider. Dus in jouw redenatie huilt van Boxtel mee
met de massa, maar dat terzijde. En ben jij in dit geval de politiek correcte....
Iedereen die zich maar een beetje zorgen maakt wordt in de hoek gezet met
het feit dat ze nog nix gedaan hebben.

> Voor mij zijn er maar twee vragen belangrijk:
> - Wat levert een boycot op?
> - Wat is de prijs en wie moet die betalen?

> Bovendien zijn Oostenrijkers net Nederlanders: redelijk
> eigenwijs. Zoals de kritiek op ons drugbeleid van Frankrijk zelf gematigde
> Nederlandse tegenstanders daarvan dit beleid laten verdedigen, zo zullen
> Oostenrijkers zich niet door Europa willen laten dicteren wie ze wel en niet
> mogen kiezen.

Maar dat is toch wel wat anders dan een rechtsextremistische partij gaan verdedigen.
Bovendien heeft de druk van Frankrijk gewerkt en hebben we ons beleid aangepast. Al
vind ik een georganiseerde boycot wat ver gaan. Maar een ieder die wil......
En we hoeven ze het ook niet makkelijk te maken in hun contacten met
andere landen/europa. Ik ben bang dat door de acceptatie en voornamelijk
een succesvolle deelname (daar acht ze toe in staat) hun populariteit alleen
zal stijgen. En de acceptatie van deze partije ook in andere landen zal
groeien. als het dan gewoon is geworden dat deze partijen meedoen en je
erop stemt en ze worden groot genoeg zullen ze wel bepaalde ideeen willen
uitvoeren (de pers wordt al bewerkt). En erger nog dan zullen we daar niet op
reageren omdat in meerdere landen dit soort partijen in de regering zitten, en
we die vooral niet tegen het hoofd willen stoten........

> Dan de vraag wie je treft met een boycot. Om te beginnen de 27% van de
> Oostenrijkse stemmers die op Haider hebben gestemd. Dat lijkt mij moreel nog
> wel te rechtvaardigen. Maar ook de 73% van de Oostenrijkers die niet voor de
> FPÖ heeft gestemd of zelfs actief de FPÖ probeert de bestrijden.

Wanneer ben jij wel voor een boycot, je treft toch altijd mensen die je niet
wilt treffen? Raar toch, dat die 73 % niet in staat is om dit alles te
voorkomen. Hoe staat het met de democratie in Oostenrijk (vertel me daar
eens wat over, daar weet je ongetwijfeld meer van dan ik). doen partijen
zomaar iets wat 73% niet wil en dus ook een groot deel van de eigen
kiezers.
PS; Laten we het eens niet hebben over een complete boycot (daar ben ik
ook niet zo voor, nog niet) maar over het bevriezen van contacten en het ze zo moeilijk
 mogelijk maken om bv bepaalde dingen voor elkaar te laten krijgen in Europa.
Jullie zitten er dichter bovenop, wat is mogelijk?

> Europa schiet bovendien zichzelf in de voet. Immers, ook Oostenrijk is
> economisch geïntegreerd in de EU en via die weg komt een boycot als een
> boemrang terug. Belangrijker: het trekt een zware wissel op de
> geloofwaardigheid van de EU als instelling. Er zijn immers duidelijke regels
> mbt mensenrechten waar iedere EU-lidstaat zich aan moet houden en die de
> basis vormen van de EU. Wie een regel schendt, krijgt sancties aan de broek.

Geloof je dat nu echt. zodra in meerdere landen een RE partij in de regering zit
zal Europa echt niet beslissen om bepaalde landen te treffen. het gebeurt nu al
niet als bepaalde landen regels overtreden. Mijn vertrouwen in de EU is wat
dat betreft niet erg hoog.

> Het gaat er niet om of Haider een gevaarlijk of zelfs slecht mens is, dat
> kun je vaststellen of niet. Het gaat er in de politiek om hoe je daar
> verstandig mee kunt omgaan.

Precies

> Nu is de boodschap: we vinden Haider
> een griezel en op die grond zetten we direct al zoveel mogelijk sancties in.

Nee hoor. Nu is de boodschap: We vinden de ideeen van deze partij
verwerpelijk en hebben niet zo'n zin om een regering met zo'n partij te helpen
succesvol te zijn en wil je onze hulp dan moet je de volgende keer zorgen
dat dat niet gebeurd. Duidelijke boodschap. Wij hoeven toch niet mee te
werken aan het succes van Haider. Het lijkt mij juist zaak niet mee te
werken aan zijn succes....... Toch...

En wat te doen als de CD in nederland mee gaat doen. Pas reageren als hun
daden verkeerd worden?

Dus misschien gaat een algehele boycot wat ver maar mensen die dat willen
moeten het vooral doen en het ze politiek gezien zo moeilijk mogelijk maken.
En nu natuurlijk in europa eens vaart maken met gezamenlijk opvangbeleid
en intern in landen zorgen dat partijen er niet zo'n zootje van maken dat
mensen op dit soort partijen stemmen. Dus voorzichtig met sponsoring en de
declaraties op internet (leuke suggestie Remko) .....

Groet Joris van den Wittenboer

"To understand a man, you should walk a mile in his shoes. If you're still
bothered by what he says, it's okay, because you will be a mile away and
you will have his shoes."
http://munt.nl.fortunecity.com/beurs/20