NS

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Tue Feb 22 13:04:02 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bas van Gils schreef:

> Vermoedelijk is het zo ver gekomen, omdat de overheid
> concurentie op- en om het spoor wil bevorderen. Fijn,
> heel goed, prima! zo hoort het.

Hmmm, hoort het echt zo? Van wat ik zo af en toe in de krant lees over
privatisering van openbaar vervoer (Groot-Brittanië, Noord-Nederland)
en de hogere prijzen en slechtere service waar dat mee gepaard is
gegaan, wordt ik anders niet erg optimistisch.

Let wel: als ik het allemaal goed begrepen heb zijn de oorzaken
verschillend. In Noord-Nederland is het overheidsmonopolie nu in
handen van een enkele "vrije" marktpartij zonder concurrenten, dus dat
het daar niet werkt lijkt logisch. Maar bij het spoor in
Groot-Brittanië zijn er wel meerdere marktpartijen en reëel bestaande
concurrentie, en toch werkt het daar ook niet.

Het probleem lijkt dus struktureel te zijn. Kennelijk is de Heilige
Vrije Markt niet in staat om nutsfuncties op een efficiënte en
doelmatige manier te vervullen. Om dat wel te kunnen zou je de
werkelijke kosten van het in stand houden van een netwerk in een
dunbevolkt gebied moeten toerekenen aan de mensen die daar van het
netwerk gebruik maken, en dat vinden we (terecht denk ik)
maatschappelijk onaanvaardbaar. Net zoals je bijvoorbeeld politie,
brandweer, defensie, onderwijs en cultuur niet volledig kunt
privatiseren zonder tegen enorme sociale kosten aan te lopen.

Herman Beun           http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                    Brussel, België
European Parliament, ELDR (NL-D66), www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in terms*