zwarte scholen

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Sat Feb 19 12:10:23 CET 2000

Ik verbaas me, nee ik irriteer me dat in discussie mbt zwarte scholen alleen
maar gewezen wordt op  het aantal allochtonen/autochonen, hetgeen ik nu
juist oninteressant vind. Het gaat om het niveau van het onderwijs dat
afgeleverd wordt, gemeten aan het niveau van de scholieren. Wat boeit dat nu
als er 99% zwart is, misschien heb ik teveel Celine gelezen, maar puur
erfelijk zal elk zuiver ras uitsterven in de toekomst, de mens zal een
bastaard worden, dus 'who cares'. Door zwart in een adem te noemen, nee in
de plaats te gebruiken van taalachterstand ontstaat er een foute connotatie,
tenzij er onderzoek bestaat dat erop wijst dat die stigmatisering terecht is
hoor.
Laten we de discussie over minderheden vooral spitsen op kwalitatieve
kenmerken en niet kwantitatieve.
Overigens neigt de discussie door het Telegraaf-gedeelte van nederland, zeg
maar de Haider-relativisten, over naar het standpunt dat de multiculturele
samenleving waarin integratie tot stand gekomen is (de holheid van het
begrip komt nu bloot te liggen), integratie is debiel, 'convivencia' zou
gepaster zijn, enfin: dat integratie zou inhouden dat er een homogene
cultuur  zou moeten bestaan. Dit Scheffer-standpunt en dat is het enge van
de intellectuele richting die ingeslagen wordt, want het is exact waarom ik
Haider ook eng vind: de rationele rechtvaardiging van xenofobe ideeen in de
wens naar een strikt homogene cultuur waarin het niet-christelijke
ge-isoleerd wordt (zie: politie en hoofddoekjes/ maar ook eerder de
discussie over hoofddoekjes op school) uit de representatieve instanties.

Remko de Knikker
remko.deknikker at nl.origin-it.com