Andermans veren (was Re: hoofddoekjes en tulbanden)

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Fri Feb 18 20:38:14 CET 2000

Ha die William,

Je zegt:
1. plagiaat kan niet, is verwerpelijk. Pronken met andermans veren. BAH!!
2. Multicultureel is toch mooi en kleurrijk;
3. andere culturen kunnen ons veel leren en tot nieuwe inzichten brengen;
4. Onze kennis en inzichten ter beschikking stellen van anderen is heel goed

Mijn reactie:

ad1 : helemaal eens. Plagiaat is verwerpelijk.
LES: check de bron en ga niet af op wat je uit andermans verhalen meent af
te leiden!!
De bron van dit verhaal heet: Theo Veltman. Inderdaad, dezlefde als degene
die het verhaal op deze discussielijst heeft gezet. Hoezo plagiaat??

ad 2: helemaal eens. Meer dan eens heb ik dat gezegd. Ook in het stuk wordt
dat nadrukkelijk gesteld. Vind ik ook.

Om te leren moet je overigens ook de tijd durven te nemen om zaken zich te
laten ontwikkelen. Modieus geneuzel over hooddoeken en tulbanden om dat we
daarmee tot uitdrukking brengen dat we zo verschrikkelijk multicultureel
zijn, spreekt mij niet aan. Onzin.

Waar het om gaat is dat allochtonen achter lopen in onderwijs; kennelijk nog
veel minder gebruik maken van gezondheidszorgdiensten ed. Waar het om gaat
is dat we ons wat minder bezig moeten houden met uiterlijkheden en wat meer
met echte intrinsieke waarden. Als er geintegreerd moet worden; als iedereen
(allochtonen en autochtonen) dat willen, moeten we het ook aan durven om de
tijd daar een rol in te laten spelen. Mijn stuk heeft wat dat aangaat een
behoorlijk bijna sarcastisch gehalte (toegegeven, het had nog veel scherper
gekund). de herhaaldelijke referte naar de pet spreekt mi boekdelen.

Verder: vanaf de zestiger jaren kenmerkt Nederland (maar niet alleen NL)
zich dat er veel ruimte is voor ieder mens om een eigen stijl te vinden en
uit te drukken in kleding ed. Dat is echt niets nieuws. En toch veel
achterstanden en verschillen! Zou het kunnen zijn dat integratie minder met
uiterlijkheden te maken heeft en meer met attitude??

ad 3 en 4: Ja, andere culturen kunnen ons veel leren. Neen, ik denk niet dat
wij perse veel aan anderen kunnen leren en vind dat een patriarchale,
betuttelende en ook wat arrogante attitude. Vooral dat laatste is mi
dodelijk voor echte integratie.

Als we echt van elkaar willen leren, moeten we elkaar de ruimte bieden om
dat te doen. Ook dat vergt tijd en echte aandacht. Niet goed bedoelde
programma's waar we hulp bieden, maar echte activiteiten waar we
samenwerken, elkaar waarderen en waar we ieder in haar of zijn waarde laten.
Denk je nu echt dat uiterlijkheden zoveel verschil uitmaken terwijl de
realiteit is dat een werkgever, indien een keuze, kiest voor een
nederlander???? Dat moet anders; maar hoe zonder betuttelend te zijn??

Met jou ben ik van mening dat we ruimte moeten bieden aan anderen. Met jou
vind ik dat we nieuwe manieren moeten ontdekken om elkaar te vinden. Zonder
jou (denk ik) realiseer ik me terdege dat we dat ook niet kunnen afdwingen.
Integendeel. Dat werkt contraproductief. Tijd en ruimte dus om een nieuwe,
gezamenlijke identiteit te vinden.

TENSLOTTE: waarom dat stuk geplaatst? Welnu in het edebat werd ik in de rol
gedwongen van tegenstander. En was erg benieuwd naar de reacties op een stuk
dat mi sterk relativeert.

Zoals gezegd; interessante reacties.

Theo