Bankierende Schoolbesturen

Raimond raimond.detempe at KONBIB.NL
Fri Feb 18 16:28:45 CET 2000

Reactie op Chido,
als ik even uit mijn hoofd schat, op basis van zowel lokale stukken,
als uit een verkort verslag voor de hele vereniging, bedragen de
ouderbijdragen niet meer dan 10%, maar vaak slechts enkele
procenten van de hele som. Als een school al miljoenen omzet, dan
kun je bij 50 grote scholen wel wat voorstellen! Riskant - als je netjes
doet? Mijn eigen grote persioenfonds, het ABP belegt toch ook in
aandelen? Dat mag ook echt niet failliet gaan, wat dan zou mijn,
pardon, bijna ons aller pensioen reduceren tot zo'n 40% / Het gaat
bij OMO om een bestuur van 50 scholengemeenschappen, met ruim
50000 leerlingen [ja vijftig duizend], en duizenden personeelsleden
[i.c. deeltijders]. Het grootste schoolbestuur van Nederland, in eigen
kring wel eens "Klein Zoetermeer" genoemd, als centraal kantoor de
veelheid van scholen overkoepelend. Dan voert men op contract ook
nog administratie voor MOL - Middelbaar Onderwijs Limburg, nog
weer een heleboel scholen betreffend. Ja, katholiek, met een ietsje
pietsje algemeen protestants erin, nl. bij Roncalli uit Bergen op Zoom
[oude fusiehistorie]. En dat katholieke heeft oon bijzondere
geschiedenis: het was een uit de katholieke leken-elite
voortgekomen scholen beweging: dus uitdrukkelijk door "ons
ouders", en niet door een geestelijke orde begonnen, in de jaren 20
van de 20e eeuw.
Met groet,
raimond de tempe