Bankierende Schoolbesturen

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Fri Feb 18 08:22:48 CET 2000

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Roland Kroes <roland_kroes at hotmail.com>
Aan: de.alven at planet.nl <de.alven at planet.nl>; d66 at NIC.SURFNET.NL
<d66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: donderdag 17 februari 2000 13:19
Onderwerp: Re: Bankierende Schoolbesturen

|Even daarop doorgaand, hoe zou je dan moeten controleren dat beleggen op een
|deugdelijke manier gebeurt? Zelfs als beleggen deugdelijk plaatsvindt, dan
|kunnen er nog steeds verliezen gemaakt worden. Vgl. een tientje aan aandelen
|op 1-1-1929 met de waarde op 31-12. Wat zou je moeten doen op het moment dat
|scholen deugdelijk beleggen, en hun ingelegde geld in waarde zien dalen?
|Überhaupt, met welke gelden zouden zij moeten kunnen beleggen?
|
|De 'betutteling' die misschien uit mijn standpunt klinkt, komt met name
|voort uit het feit dat ik niet voor me zie hoe 'deugdelijk beleggen'
> [...]

Roland schijnt niet door te hebben dat schoolbesturen gecontroleerd worden door
hun leden en bij bepaalde grootte van een beheerd vermogen een
accountantsverklaring nodig hebben.
Ook kan er een constructie opgezet worden waarin het vermogen door derden (lees:
particulier vermogensbeheerder of vermogensbeheer via een bank) gedaan wordt.

In een dergelijk geval zie ik weinig problemen voor het extra geld genereren
door schoolbesturen.

Ernst Debets/Zaanstad