Afrikaans perspectief

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Wed Feb 16 10:01:39 CET 2000

Korte reactie op William Oosterwijk, die schreef:

<knip>
>Het gaat meer in het algemeen de vraag hoe *wij* -met onze
>ervaring, kennis en (deels bij *hun* gehaalde) rijkdom- een betere manier
>kunnen vinden om voorwaarden te scheppen waaronder die delen van de wereld
>adekwaat kunnen verzelfstandigen.  In dat perspectief wilde ik het
>plaatsen.

Tja, dat is (in Nederland) al vanaf de Ethische Politiek van de 19e eeuw de
vraag. Of het nu de Bijbel, Das Kapital of het marktdenken is, in alle
gevallen (zelfs bij de communistische vorm) gaat men er vanuit dat Afrika/een
ontwikkelingsland uiteindelijk naar een soort westers model toegroeit. Ik
spreek hier geen waardeoordeel over uit; ik constateer slechts. Maar het is
wel een gedachte om mee te nemen in je perspectief.

>Het is ook door die uitzending dat ik me ben gaan afvragen: wat
>zien wij nu eigenlijk via de media van de *werkelijkheid* van derde
>wereld landen. Is het beeld van *achtergebleven* bevolking wel compleet?
>Zijn er niet veel meer mogelijkheden gebruik te maken van de dingen waar
>mensen ter plekke sterk/goed in zijn?

Een van de constateringen van het MKB-Nederland is dat het midden- en
kleinbedrijf geen contacten heeft in Afrika, omdat men denkt dat Afrika uit
honger, oorlog en instabiliteit bestaat. En in zulke situaties is met
legitieme handel/bedrijvigheid niets te verdienen. Dit beeld van Afrika is
ontstaan door de media. Het zielige kindje in Afrika: geef geld. Nergens
staat dat men kan investeren in een op termijn volwaardige partner of laat
men werkelijk succesvolle, uit plaatselijk initiatief ontstane ondernemingen
zien. Dat is voor de meeste media niet interessant, omdat het geen
tranentrekkende, van westerse weldoenerij doorspekte human interest verhaal
oplevert. En dat terwijl de Afrikaanse economie aan elkaar hangt van het
midden- en (vooral) kleinbedrijf. Overigens schijnt Afrika het onder
multinationals weer goed te doen.

>Mijn preoccupatie is dat ontwikkelingshulp vaak meer lijkt op een verkapte
manier tot zelfverrijking.

Grappig. Mijn vooringenomenheid is dat de huidige ontwikkelingshulp een soort
afkoop van schuldgevoelens is. Daarom doet het resultaat van het bestede geld
er ook niet zo toe, als het maar met verve verdedigd wordt en het ons een
goed gevoel geeft. Zie hier de basis voor het 'succes' van Jantje Pronk op
Ontwikkelingshulp.

>Vanuit een sociaal liberale
>taakopvatting zou dat op een andere leest geschoeid kunnen worden.
>Ik wil dat -om te beginnnen- reduceren tot de volgende prioriteiten
>die mondiaal van groot belang zijn (en niet alleen voor de derde wereld):
>
>1/ drastische geboortebeperking
>2 / schoon water
>3 / schone energie
>4 / eerlijke verdeling van bronnen(rijkdom)

De grootste struikelblokken worden de punten 1 en 4, waarbij nr. 4 nog
enigszins door 'ons' gecontroleerd kan worden, omdat we er voor een deel zelf
zeggenschap over hebben. De punten 2 en 3 zijn voornamelijk technisch
oplosbare uitdagingen, waarbij het (start)kapitaal en de kennis zonder
problemen uit het westen kunnen komen.
Punt 1 is het werkelijke probleem. Dit is alleen succesvol en betaalbaar te
bereiken door het propageren van condooms (tenzij je aids als 'natuurlijke'
geboortebeperker wilt zien) en - wellicht - het gratis verstrekken ervan. Het
gebruik van de condooms is een sociaal-cultureel probleem, waar 'wij'
nauwelijks invloed op kunnen uitoefenen. En om de punten 2 t/m 4 betaalbaar
te houden, zal punt 1 eerst iets van succes moeten vertonen. En hoe pak zo'n
gevoelig, cultureel, maar vaak ook individueel probleem nu sociaal-liberaal
aan? Het levert een proces op dat zich zeer langzaam - ik ben bang *te*
langzaam - voltrekt voor werkelijk resultaat.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.