integratie

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Mon Feb 14 17:25:02 CET 2000

 Emmy Jacobs <emmy.jacobs at wxs.nl> schreef (wat verontwaardigd ?),
>Wellicht is het ook bij D66 lijsters bekend, dat intelligentie normaal
>verdeeld is over de bevolking.
 (...)
>In de jaren twintig kwamen veel Italiaanse en Griekse immigranten naar de
>VS; de Amerikanen vonden die mensen erg dom, ze scoorden niet goed op de
>IQ-testen die voor een groot deel gebaseerd waren op typisch Amerikaanse
>zaken, zodat de migranten slecht scoorden. Inmiddels zijn betere testen
>ontwikkeld, niet met een culturele bias of althans zo min mogelijk.

 Ik denk niet dat dit uitsluit wat ik gezegd heb. Na verloop van tijd
 krijg je nu eenmaal iets dat convergeert naar een standaard-distributie
 (in de wetenschap heet zoiets ook wel eens een relaxatie-tijd). Maar
 dat sluit geenszins uit dat men in het begin te maken heeft met een
 vertekende verdeling t.g.v. een selectie-effect.

>Ik ben van mening, dat het vooral het culturele verschil is tussen
>Nederlanders en Marokkanen/Turken. Want waarom integreren Vietnamezen
>en Chinezen en Koreanen sneller en gemakkelijker?

 Ja ?

 Je geeft daar dus geen antwoord op. Dat is toch ook een andere cultuur
 (ik dacht trouwens dat Aziaten gemiddeld slimmer zijn dan wij) ? Je
 geeft nu een voorbeeld dat je eigen argument onderuit haalt, dat het
 juist NIET gaat om het culturele verschil.

 Als er sprake is van een cultureel verschil dat nadelig uitpakt voor
 Marokkanen/Turken, dan zou het omgekeerde dus ook moeten gelden: Neder-
 landers, die zich vestigen in Marokko/Turkije, kunnen zich moeilijker
 aanpassen dan landgenoten die emigreren naar Aziatische landen...
 Geen idee hoe dat werkelijk zit, maar het lijkt me onzin.

 Marc Fluks