Scheffer en integratie (De Fluks methode)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Mon Feb 14 13:05:47 CET 2000

 Ik opperde het bestaan van een relatie tussen gemiddelde intelligentie en
 lage schoolprestaties bij immigranten.

 William Oosterwijk <de.alven at planet.nl> vond,
>Het bezwaarlijke van deze benadering vind ik dat "de allochtonen"
>hiermee allemaal een etiket van onvermogen wordt toekent en dit bovendien
>er impliciet van uit gaat dat iedere immigrant economisch vluchteling is.

 Een 'statistisch etiket', ja (maar bestaat dat ?). Zolang je het maar niet
 individualiseert (zou discriminatie kunnen zijn), lijkt er mij niets mis
 mee.

 In elk geval zou het aardig zijn om i.p.v. Marokkaanse en Nederlandse
 kinderen met elkaar te vergelijken en dan allerlei flauwekul te debiteren,
 eens naar Marokkaanse kinderen in Nederland en in Marokko te kijken. Maar
 dat zal wel niet gebeuren want wat er ook uitkomt, het zal nimmer politiek
 correct zijn (in Marokko slimmer - dan zijn ze hier dommer; in Marokko
 dommer dan worden ze hier niet achter gesteld; bestaat er geen verschil
 dan is er zelfs in 't geheel geen probleem). En dus worden er redeneringen
 bedacht die een dergelijke uitkomst keurig omzeilen (en barst de Staats-
 secretaris -helemaal niet emotioneel- in snikken uit omdat ze het ook niet
 meer weet).

 Overigens hoort niemand mij zeggen dat ik het bij het rechte eind heb.
 Het lijkt me alleen nogal voor de hand te liggen... Als ik het mis heb,
 dan bestaat er -zie de vorige alinea- trouwens geen probleem.

>Zou het niet zinniger zijn (...) om eens te filosoferen wat er nodig
>zou zijn om de uitstroom van mensen uit de diverse landen van herkomst
>overbodig/onnodig te maken?

 Wat zou men zeggen van geboorte-beperking ? Daar gaat het uiteindelijk
 toch om ? Verstrek elke Moslim (okee, da's wat kort door de bocht) gratis
 condooms en er klopt weldra niemand meer aan de poort...

 Mensen, die er niet zijn, kloppen nu eenmaal niet.

 Marc Fluks