Scheffer en integratie (De Fluks methode)

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Mon Feb 14 13:07:21 CET 2000

>  "Dr. Marc-Alexander Fluks" <fluks at node12af7.a2000.nl>

>  'Cognitief' wil zeggen dat men de kennis in huis heeft om de dingen
>  te begrijpen...    :-)

Cognitief moet niet in verband worden gebracht met "kennis". dat is niet
de juiste context, het gaat om *kennen*. Cognitie gaat over de "kennende"
functies, meer in de zin van HER-kennen of ook "zich bewust-zijn-van ~ ~".

> Er wordt wel ondersteld dat intelligentie in hoge mate erfelijk zij. En
> het ligt voor de hand dat immigranten over het algemeen niet behoren tot
> de intelligentia in eigen land; anders zou men daar wel aan de slag
> gekomen zijn.
> Men doet het niet alleen slechter dan Nederlandse kinderen maar ook
> slechter dan kinderen in het land van oorsprong. Zoiets.

Het bezwaarlijke van deze benadering vind ik dat "de allochtonen"
hiermee allemaal een etiket van onvermogen wordt toekent en dit bovendien
er impliciet van uit gaat dat iedere immigrant economisch vluchteling is.

Dat is op zijn minst onzorgvuldig.

Zou het niet beter zijn de discussie op een meer overstijgend niveau te
brengen en eens te "kijken" naar de werkelijk achterliggende problemen
van mensen die hun vertrouwde omgeving verlaten. Zou het niet zinniger
zijn -juist op deze lijst, en juist vanuit het gedachtegoed van mensen met
een sociaal liberale grondhouding- om eens te filosoferen wat er nodig
zou zijn om de uitstroom van mensen uit de diverse landen van herkomst
overbodig/onnodig te maken? Probeer, alleen al om de blik te verruimen,
eens een benadering in de sfeer van: wat is jouw aandeel in hun nood?

William Oosterwijk
D66 Drenthe