Lech niet te zeiken

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Feb 12 01:52:28 CET 2000

Tjongemeisje,

Vorige week vrijdagavond heb ik wat gezegd/geschreven over onze koningin, die op vakantie ging en heb ik me geërgerd aan het feit, dat zodra ons koninklijk huis iets doet wat wellicht ergens in de verte kwestieus kan zijn (of ook heel concreet is), de politiek verantwoordelijken en de RVD daar zo verkrampt op reageren. Anno 2000 vind ik dat niet meer normaal. De klassieke regel, dat de Koning onschendbaar is en de ministers verantwoordelijk heb ik afgezet aan de toen (voor de grondwetswijziging in 1848 door Thorbecke) heersende praktijk, dat de Koning het bestuur vormde en zich daarbij liet bijstaan door ministers (letterlijk: bedienden, en niet mini-sters, zoals tegenwoordig). Daarna waren de ministers verantwoordelijk (eerst nog strafrechtelijk, later vooral politiek) voor het bestuur, en dus de koning niet meer. En als je dat dan vindt, is het niet meer dan logisch, dat je dat in je constitutie verwoordt. Maar ik heb er niets tegen, als ook de koningin nu zegt, waarom ze iets doet of juist niet. Daarvoor hoeft zij, noch de verantwoordelijk minister, noch de RVD terug te vallen op die toen geformuleerde regel. En ik ben er niet bang voor, dat het haar positie schaadt, of haar functioneren onmogelijk zou maken.

Peter van Straaten heeft dit op een sublieme wijze verwoordt in zijn politieke spotprent in Vrij Nederland van deze week. We zien een vrolijk uitgetekende Beatrix  op skies in Oostenrijk, die met een stralende lach zegt: "LECH NIET TE ZEIKEN". Kon ze dat maar zo zeggen.

Tot enige verbazing zag ik in de loop van de week de discussie over ons Staatshoofd veranderen van wel of geen monarchie, republiek, wat is er demokratisch aan, wat is een hoofd, tot jij maakt me altijd belachelijk tot ik loop als een kip zonder hoofd rond (om maar enkele capita selecta = uitgekozen hoofden te beperken). En tot overmaat van ellende liep mijn emailbus over, kwam een bericht niet door of hoe dan ook, mijn emailverkeer stagneerde. Maar ik blijf het boeiend vinden en inderdaad, alles werkt weer normaal. Ik ben overigens geen uitgesproken voorstander van ons Koninghuis, vind het ook wat anachronistisch, maar dat is een stropdas eigenlijk ook, zoals de heer Claus vorige jaar terecht opmerkte ("A ty is a snake around adam's apple).

 Eén van mijn zusjes heeft na haar middelbare school de niet te onderschatten goede daad gedaan, door als au pair naar Parijs te vertrekken en daar ook te blijven wonen. Als ik op een petit diner aldaar aan de aanwezige vrienden en familie (Frans, Tunesië, Spaans, Basks, Guadaloupe, Antiliënne) vraag, wie het staatshoofd is van Frankrijk, wordt nu daar toch wel door 99% Chirac genoemd (1% gaat naar Le Prince de Paris). Et La Hollande: La Reine Juliana, of Beatrix, dat scheelt elkaar niet alles. Duitsland? Niemand daar wist en weet het er, of het nu Von Weiszäcker was, Herzog of nu Rau. Bij België ontstond er vooral veel gelach en wat Belgenmoppen ( Ook daar), Italië idem dito and so on . Als vistekaartje, als vertegenwoordigser van Nederland is ze dus bijna niet te overtreffen. Een sterk merk, zouden de commerciëel economen zeggen. Maak er dan ook gebruik van, en doe niet zo verkrampt, zou ik dan ook de direkt betrokkenen willen adviseren (en dat zijn we, nu inmiddels met zijn 172-en, zag ik gisteravond, natuurlijk niet).

Après le ski la déluge, zou ik zo zeggen;

bien amicalement,

Tjerk