Monarchistische tegemoetkoming

Wed Feb 9 15:29:55 CET 2000

At 06:26 09-02-2000, Ramon Barends \(D66\) wrote:
>Erik meldde:
>
>Nee, god zij dank niet. Democratie ? Vrijheid van meningsuiting ?

Daar maakt Hein van Meeteren momenteel binnen DB.NL met harde hand
een eind aan.

>De symboolfunctie wordt door NRG-er Van den Muijzenberg onderkent !

Nou en? De symboolfunctie kan toch ook door een gekozen staats-
hoofd worden vervuld?

>De formatie wordt gecontroleerd door de Kamer. Als het kabinet niet gewenst
>is wordt niet geaccepteerd door de Kamer (Colijn 5).

Dat betreft niet de symboolfunctie maar daadwerkelijke politieke
invloed. Overigens wordt de formatie niet gecontroleerd door de
Kamer. Tijdens de formatie bestaat er een soort gezagsvacuum.
Zodra er een nieuw kabinet is legitimeert dit *achteraf* het
handelen van de Koning.

>Ik luister er ieder jaar naar. Waarom komt het niet gewoon op TV ?

Omdat de Koningin dat niet wil.

Als je er elk jaar naar luistert, dan zal je wellicht ook zijn
opgevallen dat er nogal een verschil bestaat tussen de in dat
geklep geventileerde opvattingen en het handelen van de vorstin.

>En dus is het steeds de erfopvolger zoals in de Grondwet staat. Een
>democratische grondwet.

Jawel, maar er is geen sprake meer van een historische lijn.
De Nederlandse bevolking gelooft dat de huidige Oranjes
afstammen van de Vader des vaderlands, en dat is niet zo.

>Waar haal je dat vandaan ???

Uit opiniepeilingen.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl