eerste kamer

Heer van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Wed Feb 9 10:21:34 CET 2000

At 01:40 09-02-2000 Wednesday , Erik van den Muijzenberg wrote:

>Inderdaad, maar dat was de vraag niet. De vraag was: kan de huidige
>Eerste Kamer, niet-democratisch gekozen als zij is, wel werken als
>'chambre de reflection'?

Het onderwerp van deze `reflection' is altijd het wetgevingsproces. De
Eerste kamer heeft namelijk een eigen functie in dit proces. Dus die vraag
werd wel degelijk gesteld. En het antwoord is uiteraad ja, dat kan die
kamer zeker. Je kan heel goed reflecteren over het wetgevingsproces, zelfs
als je niet democratisch bent gekozen. Zie Raad van State, of SER.
Overigens is de Eerste Kamer wél democratisch gekozen. Misschien niet
democratisch genoeg voor ons democraten, maar getrapte verkiezingen zijn
wel degelijk verkiezingen.  Een senator als Marten Bierman zou nooit zijn
gekozen als er geen democratisch mechanisme werkte bij de verzkiezingen van
de Eerste Kamer.

>Bernhard heeft zich laten omkopen en is toch gebleven; hij is
>zelfs niet veroordeeld. Had niets met democratie te maken dus.

Precies, kennelijk spelen andere factoren een rol.

>Daar lijkt mij, gelet op de paranoide persoonlijkheidsstructuur
>van Hein van Meeteren, zoals die zich op de open lijst van de
>door hem 'bestuurde' Digitale Burgerbeweging manifesteert, geen
>beginnen aan.

Op de man, ik negeer deze.

>Dat werd ook niet beweerd. (stropop)

Er werd beweerd dat de Eerste Kamer een instrument van regenten is gebleven.

>Dat denk ik niet. Maar u ontpopt uzelf wel als iemand die de bur-
>gers eigenlijk nog niet volwassen genoeg vindt voor democratie.

Ik denk dat u de zaak een beetje heeft omgedraaid. U beweert dat mensen
voor het koningshuis blijven kiezen omdat ze dom gehouden worden door
conservatieve krachten. U gelooft kennelijk niet in het zelfstandige
oordeelsvermogen van de meerderheid van onze bevolking.

>Zoals u zich in de Digitale Burgerbeweging heeft ontpopt als ie-
>mand die de burgers eigenlijk nog niet volwassen genoeg vindt voor
>democratie.

Ook deze is onkies en ongepast op een D66 lijst. Herneemt u zich.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl