Monarchistische tegemoetkoming

Heer van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Wed Feb 9 10:12:26 CET 2000

At 01:40 09-02-2000 Wednesday , Erik van den Muijzenberg wrote:

>Als Hein per ongeluk zijn hand toch op de kookplaat houdt, grijpt
>zijn ruggemerg in (reflex). => Hoofd niet de baas.

Dat is nog te bezien. Die reflex loopt via het zenuwstelsel, uitmondend in
het deel van de hersens waar lichamelijke reflexen worden aangestuurd. Het
is dan wel niet zo bewust, maar het hoofd, als locatie, stuurt dan wel
degelijk. Zonder dat hoofd zou er geen reflex meer zijn (je kan bepaalde
delen van de hersenactiviteit bewust uitschakelen, waardoor geen reflexen
meer optreden, dit werd bijvoorbeeld gedaan in de split-brain experimenten
van Sperry en Ornstein)

>Ook het hoofd zelf kent geen centrale instantie; de Amerikaanse
>cognitief psycholoog Marvin Minsky spreekt in dit verband wel
>van 'a society of minds'.

Een hoofd, ook  in de bestuurlijke betekenis, is nooit zo centraal als
wordt gesuggereerd. Het niveau van waarnemen bepaald hoe `centraal' het
hoofd is. Zoomen we sterk op een hoofd in, dan zien we een oneindig netwerk
van onderling verbonden zenuwkanalen (neurotransmitters, membranen,
dendrieten, synapsen etc).  Maar van een afstand komt dit geheel toch over
als één hoofd. Het niveau van waarnemen bepaald dus wat we zien.

>Ik heb onlangs in een boek over Wilhelmina gelezen hoe het nou zat
>met de beroemdste aanhankelijkheidsbetuiging aan het Vorstenhuis in
>1918: de koets die werd voortgetrokken door het aanhankelijke volk
>dat de rol van paard overnam. Bleek in scene gezet door een conser-
>vatieve kliek rond de militair baron Van Ittersum.

Het gaat om de aanhankelijkheidsbetuiging op het malieveld te 's Gravenhage
waarop, volgens de boeken,  massa's mensen uit alle delen van het land
bijeen waren gekomen om hun aanhankelijkheid aan het Koningshuis tot
expressie te brengen. Troelstra moet zwaar onder de indruk zijn geweest van
deze eerste massa-demontratie van de twintigste eeuw.

>Zolang er in Nederland bijkans een taboe rust op openheid over de
>macht en invloed van de Koning zegt een peiling hoogstens iets
>over de mate waarin de conservatieven erin slagen het volk hier-
>van onkundig te houden.

Zo draait u het gelijk kunstmatig naar u toe. Dit zijn cirkelredenaties. Op
deze wijze is niets meer te meten, want u verzint altijd wel een reden
waarom de meting niet deugt. Mensen stemmen massaal op de VVD. Waarom?
Omdat ze niet wèten hoe goed Groenlinks is. Dus dat masaal stemmen op de
VVD geeft slechts aan hoe goed de VVD in staat is het volk onkundig te
houden van de goedheid van Groenlinks en de corruptheid van de VVD. Dus de
verkiezingen verklaren we ongeldig. Het volk is immers dom, wordt onkundig
gehouden. Een nieuw bewind,  met aan het hoofd Muijzenberg, gaat aan het
volk verklaren dat het Koningshuis niet deugt, de VVD corrupt is en het NRG
het allemaal eigenlijk allang wist, maar het volk was daarvan onkundig.

>Dat de Koning invloed heeft bij kabinetsformaties en ook achter
>de schermen invloed uitoefent is bij grote delen van het volk
>niet bekend.

Staat uitgebreid in de kranten, wordt door SBS6 op de voet gevolgd....wat
wil u nog meer?

>  Zodra burgers hiervan op de hoogte worden gebracht
>zijn velen niet meer voor het Koningshuis, zo is mijn ervaring.

Ik vrees dat uw ervaringen worden ingegeven door een wens.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl