Monarchistische tegemoetkoming

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Tue Feb 8 23:52:09 CET 2000

hoofd of staatshoofd, kiezen welke je bedoelt B.Buma, je schreef 'hoofd' in
dat geval telt ook de informele rol.
Dus: gezinshoofd ja
     buurtraad, ja
     zelfs in je relatie bestaat er een hierarchie, zij het dat die kan
verschillen per subject
(elke structuur kent een (in)formele hierarchie, dit raakt aan mijn
intellectuele anarchisme, hoewel dat moeilijk is toe te passen op mijn
politieke bereidheid die hierarchie te accepteren)

-----Original Message-----
From: B.Buma [mailto:stractic at euronet.nl]
Sent: dinsdag 8 februari 2000 17:36
To: Hein van Meeteren
Cc: Hein van Meeteren; de Knikker, Remko; William Oosterwijk; D'66
Discussielijst (E-mail)
Subject: Re: Monarchistische tegemoetkoming

:

> geloof ik niet. Misschien een verdeeld hoofd, meerhoofdig. Maar ik geloof
> niet dat je kinder aan zelfbestuur doen. Staan ze op wanneer ze willen?
> Gaan ze naar bed wanneer ze willen? Mogen ze uit stelen gaan? Lekker
blowen
> als ze negen zijn?

tsja ik wil niet rot don, maar formeel is er niet meer een gezinshoofd .

> Had je gedacht. Wijkraad, wijkbestuur enz. Misschien niet bij jou, maar
dat
> is dan uitzondering.

en raad is toch geen hoofd ?, of vind je de Tweede Kamer soms ook ons
staatshoofd. Of is de regering volgens jou een staatshoofd. ?

> Meerhoofdig. Zie SPIN (Segmented Polycefalic Ideological Network) -
> theorie. Polycefalic =  meerhoofdig, maar wel hoofden (=knooppunten).

O een staatshoofd is een knooppunt ? nu begrijp ik het.

> Moet je opletten wat er gebeurt als je echt grof de netiquette gaat
schenden.

Dat heeft weer met uitvoering te makne. Wie stelt de regels van de
netiquette vast ? Nou ???

> Al het leven heeft hoofd. Zelfs een worm heeft een hoofd!

Foutje Hein, nu definieer je leven als alles wat en hoofd heeft. De boompjes
en plantjes hier buiten voor mijn raam hebben écht géén hoofd, ik heb nog
eens goed gekeken, maar.......precies, géén hoofd. En, volgens míjn
definitie nog steeds levend.

> Niet de baas, maar mijn hoofd probeert wel goed democratisch en
interactief
> mijn bestaan en mijn lichaam te leiden...Mijn hart mag trouwens heel veel
> meepraten....

Volgens mij voert jouw hoofd voornamelijk uit wat de rest van je lijf ervan
vraagt. Honger ? Plassen? Hand op de kookplaat ?

> Op dit moment: lekker skiiën (en ze heeft groot gelijk, ik ben er ook aan
> toe).

Kijk nou zij we het weer helemaal eens.

> Serieus: de symbolische functie moet je niet onderschatten. Maar ook haar
> functie tijdens formaties is niet mals. En als er een gezagsvacuum zou
> ontstaan is zij de buffer. Verder heeft ze een rol in de buitenlandse
> politiek (representatie)  en heeft ze een more functie: haar
> kersttoespraken raken vele Nederlanders ieder jaar diep in het (Oranje)
> hart. Het Huis van Oranje vertenwoordigt een historische lijn en geeft ons
> land een identiteit. Een meerderheid van de bevolking zal ertegen stemmen
> als de  afschaffing van het Koningshuis ter stemming wordt gebracht.  Een
> [...]

Nu eentje :  het ís niet in stemming gebracht.  Maar verder ben ik het
helemaal met je eens.
Volgende vraag:  zou een gekozen staatshoofd ditzelfde kunnen ?

Alexander

> Johan Cruyff?  André Hazes? Roept u maar. (Kohl was ook niet zo'n succes,
> blijkt...)

Jammer dat je er niet serieus op reageert, je begon zo goed hierboven.

> `We' hebben helemaal niets in die richting ` met elkaar' vastgesteld.
> Wanneer dan wel? Ooit is de parlementaire monarchie ontstaan, een subiel
> samenspel van Koningshuis (`Kroon'), Regering en Parlement.  In dat
systeem
> leven we nog. U  claimt dat dit systeem tegen de wil van een `we' (het
hele
> volk?) is genomen. Maar dat is een onjuist beeld. `We' hebben dit systeem
> namelijk al meer dan 150 jaar gebillijkt. Dus er is sprake van een zekere
> legitimatie. Totdat, bij referendum misschien,. het tegendeel blijkt....

Met dit soort hoofden bedoel ik effectieve machthebbende alleenregerende
staatshoofden (goedwillend of kwaadwillend)
Ik claim helemaal niet dat dit (ons huidige bedoel je)systeem tegen de wil
van wie dan ook in is gekozen.

Ik ben het wel met je nuance eens, en dat je niet zomaar dé monarchie ter
discussie kunt stellen zonder het geheel, de parlementaire monarchie ter
discussie te stellen, tenslotte is dát het huidige systeem.
Het is natuurlijk wel zo dat in de loop van de 150 jaar het een minder
subtiel machtsspel is geworden. Tóen moest een wettig staatshoofd veel van
zijn bevoegdheden vrijwillig afstaan en daar hoorde nogal wat subtiliteit en
piëteit bij.

Met vriendelijke groet,
Bo Buma