Monarchistische tegemoetkoming

B.Buma stractic at EURONET.NL
Tue Feb 8 16:36:12 CET 2000

Mijn gezin heeft geen hoofd !
Mijn familie heeft geen hoofd !
Mijn buurtje heeft geen hoofd !
Mijn netwerk heeft geen hoofd !
Dít net heeft geen hoofd !
Het grootste deel van het leven op aarde heeft geen hoofd !

En voordat je daar misvattingen over hebt, jouw lichaam heeft wel een hoofd,
maar dat is niet de baas over jouw lichaam toch ? Het heet toevallig hoofd,
maar het is toch geen hoofd ?

Maar voordat we welles niets spelletjes gaan doen, een vraag :

Wat doet dan een staatshoofd écht. Of is het inderdaad een symbolische
functie, en hoe oud is die symboliek. Of je nu staatshoofd bij de gratie
gods (ooit per ongeluk door Alexander de Grote de westerse wereld binnen
gebracht) óf staatshoofd bij de gratie van het volk bent. Het eerst hoofd is
de representatie van een god op aarde , de tweede is een representatie van
de afgezette representatie van een god op aarde. We kunnen toch wel wat
originelers bedenken ?

Voor alle duidelijkheid, ik ontken niet dat het voor uitvoeringszaken soms
razend handig is om een hoofd te hebben. Dus mij hoor je niet over een
hiërarchische organisatie om het vuil op te halen, prima, hardstikke goed.
Ik ontken ook niet dat sommige leiders  uitzonderlijk effectief geweest
zijn. Met de keuze voor een democratie hebben we echter met elkaar
vastgesteld dat we d't soort hoofden niet meer willen. Waarom dan eigenlijk
überhaupt een hoofd.

Met vriendelijke groet,

Bo Buma