eerste kamer

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Feb 8 14:16:04 CET 2000

At 13:57 08-02-2000 Tuesday , Paul van der Weijden wrote:

>De eerste kamer is nooit een chambre de reflection geweest!

ben ik niet met u eens. Bij diverse gelegenheden heeft de eerste kamer wel
degelijk een `reflectie moment' ingevoerd. De discussies in de eerste Kamer
zijn meestal wat abstracter, theoretischer, niet gedreven door de waan van
de dag. Vind ik op zijn wel aangenaam.

>Dat is gewoon een verzinsel om enige legitimiteit aan dit antieke,
>prehistorische
>gezelschap te geven.

Dat is een interpretatie. Diverse democratieen hebben Eerste Kamers,
sommigen daarvan inderdaad archaisch. De House Of Lords (Hogerhuis) in GB
is een voorbeeld. Daarin zitten, of ,iever: záten, mensen obv hun erfelijke
titel. Zo erg is het bij ons toch niet?

>  Stel gewoon een nederlandse versie van het Bundesverfassungsgericht en een
>correctief referendum in, en je bent van het gezeik en een door de Belgen
>gecreeerd probleem af.

We hebben al een Hoge Raad die wetten en rechtsspraak toetst. En een Raad
van State die wetgeving toetst. Een Eerste Kamer is er nu juist om
politieke besluiten uit de waan van alledag te trekken en met enige
afstandelijkheid af  te wegen. Is dat zo slecht?

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl