De Majesteit (was re: monarchie)

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Tue Feb 8 14:10:34 CET 2000

de oplossing is natuurlijk dat ze een been breekt morgen en op de eerste de
beste gipsvlucht naar huis zit...??

-----Original Message-----
From: B.Buma [mailto:stractic at euronet.nl]
Sent: maandag 7 februari 2000 23:51
To: 'D66 DISCUSSIELIJST'
Subject: Re: De Majesteit (was re: monarchie)

Ik las dit pas nadat ik mijn 'verhaaltje'had verstuurd.
Ik ben het met William (en anderen ) eens dat wij er in deze discussie niet
mee kunnen / hoeven te volstaan te zeggen dat de koningin onschendbaar is.
Dat is formeel juist en de politici hebben er zich in formele zin aan te
houden.
Verder mogen wij (eenvoudige burgers) er natuurlijk lustig onze eigen
meningen op na houden.Tenzij we natuurlijk ook formele dingen gaan eisen als
ontslag, boetes strafwerk of nablijven.
Ik denk dat we er verstandig aan doen er van uit te gaan dat ook de koningin
zich heeft gerealiseerd wat ze deed. We mogen er dus ook vanuit gaan dat ze
daarover heeft nagedacht en dat ze vervolgens bewust het 'risico' heeft
gelopen dat haar bezoek zou kunnen worden uitgelegd als een 'zie je wel de
soep wordt ...etc'.
Ik neem zonder meer aan dat ze er privé oprecht tegenop gezien zou hebben
niet op vakantie te gaan (voor gewone aardse mensen als wij is het moeilijk
te realiseren dat je soms zo'n soort (royale) vakantie níet opeens  een
andere bestemming kunt geven).
Maar eerder zal  hebben meegespeeld hoe zwaar het omgekeerde signaal zou
zijn geweest, als ze een geplande en nabij zijnde vakantie  had afgelast.
Dán had ze niet kunnen volhouden dat dat om privé redenen was (althans niet
zonder te liegen) en was het een actief besluit geweest van de Nederlandse
regering !
In het licht van de (in verhouding tot sommige andere landen) zeer gematigde
reactie van de Nederlandse regering. Het aandringen op het beperken van
sancties tot wat al aangekondigd was. Het verder vooral open houden van alle
andere contacten met Oostenrijk en de Oostenrijkers. Mogen we er denk ik
gerust van uitgaan dat e.e.a. zowel bij Kok als de koningin bewust zo gegaan
is. Als je het met dat besluit niet eens bent, kún je ze er op aanvallen. En
op deze lijst wil ík ze met betrekking hiertoe best verdedigen.

Met vriendelijke groet,

Bo Buma

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66