monarchie

B.Buma stractic at EURONET.NL
Mon Feb 7 23:26:49 CET 2000

Cees heeft gelijk dat er verschillende elementen door elkaar lopen.
Aangezien in, tijdens en naar aanleiding van al deze elementen zijn
besproken, gevoel ik toch langzaam de behoefte daartoe een duit in het zakje
te doen:

1. Ik vind het heel charmant dat regelmatig weer de dsicussie opduikt of we
nu wel of niet een monarchie willen wezen. Gelukkig (vind ik) zijn we er
een. Ik ben er persoonlijk wel gelukkig mee. Een president in dezelfde rol
is een erg miezerig functietje. Als staatshoofd heeft hij/zij buitenlands
net zo min betekenis als de monarch en als representatieve figuur in het
buitenland heeft hij nog de statuur, noch de tijd om zich te ontwikkelen.
Binnenlands zal zo'n persoon een veel minder belangrijke positie in kunnen
nemen dan de monarch doet (binding van de natie, onafhankelijkheid van de
partijpolitiek, continuïteit). Voor de verkiezingen van zo'n figuur zal de
opkomst weer bedroevend laag zijn.
Tegen de tijd dat we eens goed argumenten ontwikkelen om een ander soort
staatshoofd te willen (a là Amerika of misschien Frankrijk) móet de
discussie wél gevoerd worden, want ik zie ons niet onze erfelijke monarch
met dit soort bevoegdheden uitrusten.
Dus : hou alsjebelieft op met republikeinse discussies tenzij je een
discussie wil hebben over een staatshoofd met uitgebreide bevoegdheden, tot
die tijd is het wat mij betreft een absolute non-discussie. Waar komen die
salon-republiekijnse emoties toch telkens vandaan?

2. De vraag of Kok een blunder heeft begaan of niet, hangt natuurlijk sterk
samen met onze, maar vooral zijn inschatting van de situatie. Alleen als hij
helemaal geen rekening heeft gehouden met de kans dat het doorgaan van de
vakantie van de koningin uitgelegd zou kunnen worden als steun aan de nieuwe
Oostenrijkse regering, of als afzwakking van het Europese sanctie beleid,
heeft hij een blunder begaan. Dat zo'n ervaren politicus (na alle
voorgaafgaande nationale , internationale en kabinetsdiscussies) daar geen
rekening mee zou houden is erg onwaarschijnlijk.
Blijft dus over dat hij er wél rekening mee heeft gehouden en hij het als
een klein kwaad heeft ingeschat. Of het dat ook is hangt weer van je
zienswijze af. Wie de nieuwe Oostenrijkse regering én het Oostenrijkse volk
het liefst morgen uit de EU gedonderd zou willen zien zal ongetwijfeld
vinden dat het geen "klein kwaad" maar een zeer groot kwaad betreft. Wie al
vind dat zaken veel te snel veel te zwaar zijn aangezet en graag zou zien
dat Oostenrijk goed integreert in Europa (pas ~ 5 jaar lid en daarvoor
'verboden terrein'), zal het ongetwijfeld met Kok eens zijn. Ik wil jullie
niet in onzekerheid laten: ik ben het met Kok eens en ik vind het geen
blunder en hoogstens een heel klein kwaad (t.o.v. veel goed).

3.Komen we weer bij het uiteindelijke issue aan en daar gaat het met name
om. Hoe sterk is de democratie. Ik ben het met bijvoorbeeld Marc-Alexander
eens dat de huidige opschudding meer zegt over de stabiliteit van de
democratie bij de overige 14 EU landen dan over Oostenrijk. Ik heb al eens
gezegd dat ik heel veel vertrouwen heb in de stootkracht van de democratie.
Democratiën welke ooit omvergeworpen zijn zijn van een hele andere orde dan
de huidige. De Weimar republiek wist bij wijze van spreke nauwelijks hoe je
het woord moest schrijven, los nog van de internationaal geïsoleerde positie
waarin het land gebracht was !
De kracht van democratie is openheid, dialoog, respect en diversiteit. Het
zou interessant kunnen zijn om de toon en inhoud va de reacties van de
diverse EU landen aan te leggen tegen een (nog te bedenken)
democratische-index (bijvoorbeeld op basis van de mate van openheid dialoog,
respect en diversiteit van de betreffende samenleving en demcratische
instituten) misschien vinden we daar nog wel een verband.

Met vriendelijke groet,

Bo Buma

 J.L. Swarte <jlswarte at multiweb.nl> said:

> Volgens mij heeft dat niks met je overtuiging te maken (van mij mogen we
> morgen presidentsverkiezingen uitschrijven), maar gewoon met de huidige
> grondwet. Inderdaad, dit was gewoon weer een blunder van Kok dan wel een
> bewijs dat er in de relatie Trix/Kok er eentje de baas is, en da's niet
> onze minister-president...
>
> --
> Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>

(D66 at nic.surfnet.nl).