De Majesteit (was re: monarchie)

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Mon Feb 7 23:45:14 CET 2000

> From:          "J.L. Swarte" <jlswarte at multiweb.nl>

> Ik was een weekje naar Strasbourg en mocht de (vele) berichten van De
> Knikker lezen over koningin Beatrix. Nou ben ik niet echt een overtuigd
> monarchist maar ik zou er toch op willen wijzen dat "De Koning
> onschendbaar is" en de Minister verantwoordelijk.
> Als ons staatshoofd dus naar Oostenrijk gaat en het blijkt verkeerd uit
> te pakken, dan moet je bij Kok zijn en niet bij Beatrix.
knip
> Ik stel daarom voor dat we het staatshoofd buiten de discussie houden
> maar onze kritiek richten op de verantwoordelijke ministers.
> Joop Swarte

Ik zou mij zeker van commentaar hebben onthouden over de vakantie van de
Majesteit naar Oostenwijk ware het niet dat ik het van de gekken vind om
hier te verzoeken het nu verder niet over de koningin te hebben maar over
de verantwoordelijke minister. Dat is volsterkt buiten de orde.

Natuurlijk mogen wij Het Decorum van de Majesteit ter discussie stellen!
Het is publiek geheim dat de Majesteit zich er op laat voorstaan zeer
aanwezig te zijn en een zeer eigen mening te hebben. Het gegeven dat het
doen en laten van de koningin staatsrechtelijk keurig is afgeschermd doet
niets af aan het feit dat de konining, zoals ieder mens, (ook) een eigen
verantwoordelijkheid heeft. Het gaat om het decorum. De koningin is er
voor het volk: zonder volk geen koning(in).
Het koningschap heeft in hoge mate een symboolfunctie die telkens als
daar aanleiding toe is manifest moet worden.
Zo was de grote afwezigheid van de majesteit bij de millenniumwisseling
opvallend. En in de gegeven omstandigheden is deze vakantie het
referentiekader van privacy ver voorbij.

William Oosterwijk
D66 Drenthe