totale democratie

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Mon Feb 7 17:06:27 CET 2000

Hein reageert op Remko,

> Curieus. Je mag álles zeggen, maar niet in de politieke praktijk? Vrijheid
> van meningsuiting geven aan (aspirant) politici, betekent dat ze vrij zijn
> te zeggen hoe ze de maatschappij willen ordenen naar hún (vrije) ideeën.
> Hebben ze op grond van die uitspraken en ideeën een grote groep kiezers
> achter zich verzameld, dan is de logische volgende stap die uitingsvrijheid
> democratisch te vertalen in politieke handelingsvrijheid.

Ik snap het probleem niet zo. Die politieke handelingsvrijheid hebben ze
natuurlijk. Andere landen hebben die ook en mogen dus reageren op een
regering in Oostenrijk zoals zij willen. Ambassadeurs terugtrekken,
produkten boycotten, dat valt dan onder de handelingsvrijheid van bv
nederland. Ik ben er erg voor om ons afkeuren wel duidelijk te laten merken.
Het beoordelen op daden van de regering vind ik curieus. ik heb al eerder op
deze lijst gevraagd of we dat ook in nederland zoeuden doen als hier een
rechtsradicale partij mee zou regeren? Alleen Bo reageerde..... Is de lijn die
we ten opzichte van oostenrijk hanteren ook de lijn die we intern zouden
hanteren (persoonlijk of als partij).
Ik ben bang dat als we ze accepteren een verkeerd signaal geven aan
mensen. Dan maak je rechtsradicaal salonfahig. En zal de drempel om op
deze partijen te stemmen ook in nederland lager worden. het zijn immers
redelijke partijen. Een zal een probleem voor de toekomst opleveren als we
nu niet duidelijk maken wat we er van vinden en wat de consequenties zijn
van het groot worden van deze partijen. Ik denk dat de FPO best in staat is
om een "redelijk" beleid te voeren. sommigen zeggen dat dit hun populariteit
zal doen verkleinen. ik denk dat het hun populariteit zal vergroten. Zodra het
onder hun medebewind beter gaat met Oostenrijk zullen zij daar alleen maar
beter van worden. We moeten dus zorgen dat Oostenrijk ook merkt dat ze
een regering hebben met een rechtsextremistische partij.

Een groot probleem van de democratie speelt hier natuurlijk een rol. Als
stemmer heb ik geen idee wat er met mijn stem gaat gebeuren. Een partij
kan er van alles mee doen. Misschien dat veel PvdAers wel niet op de PvdA
hadden gestemd als ze hadden geweten dat zede partij met de VVD in de
regering zou gaan zitten. dan hadden ze liever anders gestemd. Dat
probleem heeft in oostenrijk deze constellatie opgeleverd. Ik ben niet zeer
goed op de hoogte van de Oostenrijkse verhoudingen maar misschien
hadden velen niet op de christenen gestemd als ze dit geweten hadden, en
balen nu flink. Misschien iets om voor de volgende verkiezingen een begin
mee te maken..... Een "regeerakkoord" waar mensen op mogen stemmen.

> Dan moet je de volgende stappen die daarbij horen ook accepteren.

Ja, en oostenrijk moet de volgende stappen van andere landen ook
accepteren, dus diplomatiek geisoleerd, ten minste als landen dat willen.

> Of ze fähig zijn moeten we nog afwachten. Ze zullen snel door de mand
> vallen, en dán pas, alleen dan pas heeft de rest van Europa het morele
> recht te protesteren, of meer. Nu gaat het slechts om een populist die
> grote kiezers achter zich heeft verzameld met populaire Bolkesteiniaanse
> retoriek.

Ahhh, daar zit het probleem. jij denkt dat ze door de mand zullen vallen en ik
acht ze zeer wel in staat om een land te regeren, zeker als ze daar ook nog
hulp bij krijgen van andere europese landen..... Maar je reageerde op Remko,
dus ik ben ook benieuwd wat hij er van vindt...
"To understand a man, you should walk a mile in his shoes. If you're still
bothered by what he says, it's okay, because you will be a mile away and
you will have his shoes."
Groet Joris van den Wittenboer
http://munt.nl.fortunecity.com/beurs/20