monarchie

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Sun Feb 6 13:10:21 CET 2000

Ik was een weekje naar Strasbourg en mocht de (vele) berichten van De
Knikker lezen over koningin Beatrix.
Nou ben ik niet echt een overtuigd monarchist maar ik zou er toch op willen
wijzen dat "De Koning onschendbaar is" en de Minister verantwoordelijk. Als
ons staatshoofd dus naar Oostenrijk gaat en het blijkt verkeerd uit te
pakken, dan moet je bij Kok zijn en niet bij Beatrix. Datzelfde was eerder
het geval met Van Mierlo toen iedereen kritiek had op de opvattingen van de
koningin over een ambassadeur in Zuid Afrika die gescheiden was. Van Mierlo
was verantwoordelijk en verder niemand anders. Nu is dat dus weer zo. Ik
stel daarom voor dat we het staatshoofd buiten de discussie houden maar onze
kritiek richten op de verantwoordelijke ministers.
Joop Swarte