Oostenrijk en Nederland

B.Buma stractic at EURONET.NL
Fri Feb 4 14:10:18 CET 2000

Joris schreef en stelde een paar boeiende vragen.

> Ik heb een aantal vragen omtrent Oostenrijk:

Buitenlandse

> Komt dit bekijken op daden van de nieuwe regering van Oostenrijk doordat
> het een ander land betreft of zullen jullie deze lijn ook volgen als het
> nederland betreft. Stel een partij in Nederland wil bij de vorming van een
> coalitie de CD of een andere centrum-rechtse partij betrekken.

ik neem aan dat je extreem-rechts bedoelt.

 Is de lijn dan
> we wachten af en kijken wat de resultaten zijn van deze coalitie? Of
keuren
> we het af met alles wat qwe hebben.

Bedoel je als politieke partij, als privé persoon of als
overheidssinstituties ?
Als politieke partij keuren we het natuurlijk af met alles wat we hebben
(als democratische legale organisatie). Maar hopelijk hebben we daarvoor in
onderhandelingen de ander dan niet bijna "gedwongen" om voor een dergelijke
coalitie te kiezen, of in ieder geval niet de gelegenheid gegeven om te
zeggen dat men niet anders kon.
Als privé-persoon zijn er voor mij te veel variabelen. Om te kunnen zeggen
dat ik zal protesteren met alles wat ik heb (da's nogal wat). In zijn
algemeenheid heb ik een stevig vertrouwen in de democratie. Dus zal het
blijven bij protesten / marsen en discussies. Maar ook nu al moet ik
regelmatig met nette Nederlandse mensen praten over hun soms merkwaardige
opvattingen over "anderen" (buitenlands, gekleurd, rechts, links etc.)
En ik mag hopen dat overheidsinstituties zich ook aan een dergelijke
coalitie loyaal verklaren, tenzij er in daden inbreuk gemaakt wordt op
principiële zaken als grondwet, democratie en/of mensenrechten. Ik moet er
niet aan denken dat het leger en de politie opeens zouden ingrijpen omdat
een extreem-rechtse partij deelneemt aan de regering.
Er zit dus nogal wat nuance aan. En zolang de democratie wordt
gerespecteerd, zal het spel dus ook zo gespeeld moeten worden. Dit eindigt
daar waar de ander de democratische regels of mensenrechten grof overtreedt.
(niet een beetje, want Amnesty heeft nu al aardig wat te mopperen over
Nederland).

> Ja, de Oosenrijkers hebben zelf de mogelijkheid hun regering samen te
> stellen en ik vind ook dat wij de mogelijkheid hebben om daarop te
reageren
> zoals we willen......

Je hebt mij in ieder geval niet horen zeggen dat we niet mógen reageren, ik
heb  gezegd dat ík vind dat we niet zó moeten reageren.
Ik vind dat je heel voorzichtig moet zijn met het inzetten van het soort
middelen dat nu wordt ingezet. Voornamelijk omdat het te veel en te vroeg is
en omdat het niet effectief is (en dat blijkt inmiddels, de regering is er).

Met vriendelijke groet,

Bo Buma