frankrijk en amsterdam

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Fri Feb 4 09:49:01 CET 2000

Beste Lijsters

Michiel schreef:
>Melden dat Parijzenaars arrogant zijn is een even oppervlakkige waarneming
als dit te zeggen van Amsterdammers.

Eh...oppervlakkig? Van Parijzenaars weet ik het niet uit eigen ervaring, maar
na anderhalf jaar - 5 dagen per week - in Amsterdam met Amsterdammers gewerkt
te hebben, kon ik niet anders concluderen dat Amsterdammers misplaatst
arrogant zijn. 'Pedant' heet dat, geloof ik. Om maar te zwijgen over die
vervelende, belegen humor die Amsterdammers 'authentiek' plegen te noemen.
Nee, dan was dat half jaartje daarvoor in Rotterdam toch een stuk leuker ;-)

>Stellen dat Parijzenaars racistisch zijn is onzinnig: de
>kern van de beweging SOS Racisme zit in Parijs. Kortom dit getuigd
>allemaal van een gebrek aan inzicht in de Franse cultuur en een
>gebrekkige beheersing van de Franse taal.

Dit soort bewegingen ontstaan daar waar ze het hardst nodig zijn.
Kijk ook maar naar de Franse Revolutie. Het doorgerotte Ancien Regime moest
nodig omver en uiteindelijk komt er een opstand, zogenaamd vanuit een hoger
doel, een superieur moreel uitgangspunt.
Dat wil overigens niet zeggen dat het ontstaan en opbloeien van zo'n beweging
ook maar iets verandert in de sociale verhoudingen. Ik bedoel, Frankrijk is
nog steeds een door een vergoddelijkt staatshoofd en patronage geregeerde
agrarische staat met een groot staand leger / kernwapens.

Ik geef toe dat ik geen kenner ben van de franse cultuur. Een ding weet ik
echter wel: frankrijk is een van de grootste gevaren voor een gezonde
Europese Unie en voornamelijk doordat fransen denken dat één Europa betekent
dat men van Portugal tot de Oeral, van IJsland tot Turkije de franse cultuur
eet, drinkt en ademt. Ze zullen niet rusten voordat het zover is en hun meest
geliefde wapens zijn mercantilisme en verdeel-en-heers-politiek.

Zo, dat was lekker.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.