Zelfmoord-site veroorzaakt veel commotie

Arjan Stoffels chimera at WANADOO.NL
Fri Feb 4 02:36:11 CET 2000

Beste Gerard, beste lijsters,

Klaarblijkelijk heb je mijn reactie niet geheel begrepen. Ik heb helemaal niets
over suicide of onverschilligheid t.o.v. suicide gezegd. Waar het mij om ging
was de politieke stellingname tegen/voor de betreffende site. Ik constateerde
slechts dat D66 staat voor een vergaande keuzevrijheid voor/van het individu en
daar hoort -wat mij betreft- ook een keuzevrijheid voor (het maken van) een site
voor "zelfdestructie" bij (al had ik zelf een andere naam gekozen). Sterker, ik
constateerde dat mij uit het gastenboek van deze site blijkt dat sommigen,
alleen al door de (h)erkenning met/van lotgenoten, het gevoel hebben dat ze niet
alleen staan en daarmee een keuze voor het leven maken.
M.a.w. de site vervult m.i. een nuttige sociale functie, zij het voor een keuze
die niet de mijne is. Maar om mijn eigen keuze dwingend op te leggen aan anderen
(b.v. "het is verboden om zelfMOORD te plegen") is een vorm van machtsdenken
waarvan ik denk dat het slechts de buitenkant raakt. Daarmee help je in elk
geval noch de persoon (die ook nog eens wordt opgezadeld met het schuldgevoel
een misdaad te gaan plegen, al denk ik dat dat het minste van zijn/haar
problemen is) noch de omgeving (die een wanhoopsdaad ook nog moet verwerken als
een criminele daad; "ben ik medeschuldig/-plichtig?").

Het laat inderdaad volkomen onverlet dat een suicide een enorme impact heeft op
de sociale omgeving. Maar wat je bedoelt met het feit dat iemand "wordt
vermoord" (passief) begrijp ik niet zo goed. Dat plaats suicide namelijk in het
vakje "criminele daad", waar de omgeving (in)direct medeschuldig/-plichtig aan
zou kunnen zijn en dat wil er bij mij niet zo in (zie hierboven). En dat een
internetsite of een bezoek van iemand van de VVE zou suggereren dat suicide
respectabel is, is voor mij ook niet duidelijk. Is iets respectabel omdat het
bespreekbaar is? Omdat er informatie over gegeven wordt? (vgl.b.v. pedofilie).
Je impliceert daarmee ook dat ik gezegd zou hebben dat suicide een vrije en
(daarmee) te respecteren keuze is. Dat is dus absoluut niet waar. Het is geen
vrije keuze maar -in de beleving van de persoon- een keuze tussen slechts twee
beroerde opties, waarbij "er een eind aan maken" vele malen aanlokkelijker lijkt
? is ? dan doorgaan met het ondervonden lijden.
Ik vind het fundamenteel onjuist om een persoon, op grond van sociale dwang ("de
omgeving heeft er geen vrede mee"), door te laten gaan met lijden, dat niet
zijn/haar keuze is. Je helpt zo het hele begrip van keuzevrijheid van het
individu om zeep. Dan moet je als samenleving/D66 besluiten om meer geld aan de
hulpverlening uit te geven om, in geval van geestelijk lijden, andere opties aan
te bieden. Maar iemand (sociaal) dwingen tot een ongewenste keuze moet wel
stoelen op hele krachtige argumenten. In geval van lichamelijk lijden (maar dan
gaan we meer in de richting van het begrip "euthanasie") ligt dat wat
gecompliceerder, omdat hulpverlening vaak wel de gevolgen, maar niet de oorzaken
kan wegnemen. Daarvoor is echter het begrip 'uitzichtsloos lijden' geformuleerd.
Het citaat uit het verkiezingsprogramma "Mensen worden gezien als mondige
burgers, in staat verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en de gemeenschap
waarin zij leven." is voor mij een uitgangspunt voor een mensbeeld zoals D66 dat
hanteert en waar ik mij in kan vinden. Je kunt je in alle rede afvragen of
iemand die suicide overweegt, in staat is verantwoordelijkheid te dragen voor
zichzelf en daarna(ast) voor de gemeenschap. Maar dat antwoord kan ik niet geven
(wegens onvoldoende kennis) en mijn persoonlijke/intuitieve antwoord kan en wil
ik zeker niet dwingend opleggen aan anderen. Helemaal zeker ben ik er echter ook
niet van, dus wellicht dat ik daar nog van terugkom. Maar dan moet de
argumentatie wel helder en krachtig zijn.

Kortom. Ik heb er ook geen vrede mee dat mensen zichzelf van het leven beroven,
omdat samenleving of  hulpverlening tekort schieten. Het legt op D66 een
verplichting om zich ook voor (meer) hulpverlening hard te maken en op die
manier een site over suicide overbodig te maken. Maar, nogmaals, ik vind het
daarmee niet juist om zo'n site te verbieden.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels
chimera at wanadoo.nl

The author of this E-mail requests that you regard this as a private message.
Please do not distribute it! Thank you very much in advance.