70km op de A12

Hans de Grauw h.degrauw at WXS.NL
Thu Feb 3 17:33:06 CET 2000

Lodder Ing P.H. wrote:

> Het capaciteitsprobleem is inderdaad anders dan ik op eerste gezicht dacht.
> De capaciteit van de weg wordt te klein doordat de snelheid te laag
> wordt....
>
> Als we even de 2 seconden regel hanteren (is tegenwoordig de richtlijn die
> je aangeleerd krijgt als tijd voor reactie), betekent dat de afstand die
> tussen twee auto's gehouden moet worden afhankelijk is van de snelheid.
> Als de auto's 5 km/uur rijden betekent dat de afstand tussen de bumpers 2.8
> meter moet zijn. Bij een snelheid van 50 km/hr moet de afstand 28 meter
> [...]

Hier ben ik het dan ook volledig mee eens, dat zei ik ook al. Mijn bezwaar geldt een maximum snelheid
van 70 km/h de hele dag, ook op momenten dat de doorstroming geen verbetering behoeft. Het effect van
een dergelijke maatregel is dan nihil, terwijl de irritatie tot onvermoede hoogten zal stijgen...

Een maximum van 70 km/h de hele dag zou (bij mij althans) ook de neiging weghalen om mijn afspraken op
verkeerstechnisch lastige plekken buiten de spits te plannen; of ik nou met 70 (of 55 of zo) met een
heleboel auto's om me heen om half 9 bij Woerden rij of 2 uur later op een lege snelweg met dezelfde
snelheid maakt mij niet uit, ik doe er dan even lang over.

Met andere woorden, je moet hier flexibeler mee omgaan, anders benut je de capaciteit over de hele dag
niet goed. Er moet winst te behalen zijn door buiten de spits te rijden.

Groeten,

Hans de Grauw (Oosterbeek)