70km op de A12

Hans de Grauw h.degrauw at WXS.NL
Thu Feb 3 11:36:23 CET 2000

William Oosterwijk wrote:

> Het aller-allerbeste nieuws in lange tijd komt uit de regio Haaglanden.
> In plaats van de roep om meer asfalt en beton wordt er over gedacht om
> ter bevordering van de doorstroming van het verkeer tussen Den Haag en
> Utrecht een maximumsnelheid van 70 km in te voeren. -de vlag mag uit-
> Met als opstapje de "De mobiliteits lobby van Westerterp" heb ik in
> december al eens melding gemaakt van een onderzoek waaruit naar voren
> kwam dat de wegcapaciteit veel beter kan worden benut als optimalisatie
> van de snelheidslimiet plaatsvind, en dat is per definitie een verlaging.
> [...]

Beste lijsters,

buiten de spits is er op de A12 geen enkel probleem met de doorstroming, zoals ik gisteren weer mocht
beleven. Een maximumsnelheid van 70 km/h die 24/7 geldt wekt alleen maar onnodige irritatie als het
verband met het te bestrijden verschijnsel te weinig zichtbaar is. Analoog aan het inhaalverbod voor
vrachtauto's, dat ook alleen in die periodes geldt dat het zin heeft, kan ik me inderdaad voorstellen
dat een generale maximumsnelheid van 70 of 80 of 90 km/h in de spits zin heeft.

Hoewel inderdaad de diverse belangengroeperingen over het algemeen nogal voorspelbaar reageren moet me
van het hart dat vaak het verband tussen maatregel en wat op te lossen is, niet goed zichtbaar is. Dat
maakt beleid dan kwetsbaar voor beschuldigingen van 'autootje pesten'  zoals de Telegraaf die vaak
uit. Beleid dient onderbouwd te zijn, zonder de indruk te wekken dat er een hidden agenda is.

Met andere woorden, 70 km/h tussen Den Haag en Utrecht buiten de spits lost een probleem op dat er
niet is, wat is de echte reden van die voorgestelde maatregel?

Groeten,

Hans de Grauw (Oosterbeek)