Oostenrijk

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Wed Feb 2 12:24:24 CET 2000

Natuurlijk is het interessant om de huidige ontwikkelingen te begrijpen en
noodzakelijk in het kader van het psychologisme, en dat een ieder positief
handelt binnen zijn eigen denkkader.
We hebben natuurlijk in Oostenrijk de Balkan-oorlog, met al zijn
nationalisme en rascisme. We hebben alle patriotten van de Balkan fors
gesteund, Kroatie voerde waarschijnlijk al jaren een beleid (ik weet het
eerlijk gezegd niet, is er een site daarover? maar ik stel het me zo voor)
gevoerd waarbij haider gedacht moet hebben: hmm, ach ach, dat zou ik ook wel
willen. Het westen is natuurlijk met enorme verschillende morele maten aan
het meten, Tudzjman wel, Milosevich niet, Haider niet, Pinochet wel (?), het
westen zelf lijkt misschien wel moreel in de war en die ethische zwalkerij
laat dit soort dingen misschien wel toe, namelijk ruimte voor
rechtvaardiging/identificatie. Sarajevo wel, Karinthie niet. Er worden daar
op de Balkan natuurlijk vieze spelletjes gespeeld door het westen, die enige
irritatie en afkeer van het westen rechtvaardigen. Als je kijkt naar de
toestroom van vluchtelingen in Macedonie en het ontstaan van rechtsextreem
patriottisme: Macedonie wordt ,massaal geholpen door de EU, Oostenrijk niet.
Misschien is het een voorstel om achter de schermen, diplomatiek tot
overeenstemming te komen met de Oostenrijkse regering (financiele steun in
ruil voor opvang vluchtelingen/immigratie: bloedgeld toegegeven, maar een
belangrijk ethisch signaal naar de oostenrijkers, en een klap voor FPO).
Daarnaast zijn er  natuurlijk allerlei dingen in Oostenrijk die hier wel
door reguliere partijen zjn opgepakt: mn VVD eerlijk gezegd. Oostenrijk
heeft hoogste begrotingstekort in de EU geloof ik, 2 partijen verdelen  al
decades alle posities (een verklaring voor een opmerking die eerder werd
gemaakt dat de FPO posities claimde, dat gebeurt hier natuurlijk ook:
ambtenaren en burgemeesters, niet naief zijn, die worden hier ook politiek
verdeeld, elke benoeming tot aan politiecommisarissen toe, ik zou wel eens
een grafiekje willen zien van de gekleurdheid van dit soort posites (zijn
daar misschien al cijifers van?? Er is iemand  op de lijst die gek is op CBS
cijfers geloof ik??) Het niet twijfelen en optreden, afkeuren, het
normstellen mag natuurlijk niet het begrijpen verdrukken.
Ik ben nog niet naar de Karinthie-FPO site geweest overigens, misschien dat
daar interessante info op staat, vanwege Haiders' regereing daar??